به گزارش پارس نیوز، 

'جنبش عدالت' به رهبری عمران خان در حالی خود را آماده هدایت سکان قدرت در پاکستان می کند که اقتصاد این کشور به دلیل کمبود منابع مالی ضعیف شده است.

دولت جدید پاکستان به رهبری عمران خان که قرار است طی هفته آینده، زمام امور این کشور را به دست گیرد برای برون رفت از بحران مالی باید حجم ذخائر ارزی خود را افزایش دهد. 

منابع موثق در دولت انتقالی پاکستان از احتمال درخواست اسلام آباد برای دریافت وام چند میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول خبر داده بودند.

بر این اساس، دولت پاکستان به اجبار قرار است برای رفع مشکلات مالی به صندوق بین المللی پول رجوع کند، اما از سوی دیگر آمریکایی ها با اعمال نفوذ در این نهاد مالی بین المللی در پی تعیین پیش شرط هایی برای پرداخت پول به اسلام آباد هستند. 

'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا هشتم مردادماه جاری در گفت و گو با شبکه ' CNBC' در واکنش به خبرهای منتشر شده در رسانه ها مبنی بر احتمال تقاضای وام 10 تا 12 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول از سوی دولت جدید پاکستان گفت:اسلام آباد برای بازپرداخت وام های گرفته شده از چین سخت تحت فشار است، حالا باید مطمئن شویم این وام ها (صندوق بین المللی پول) دوباره به چینی ها پرداخت نخواهد شد. 

وی گفت:از نزدیک عملکرد صندوق بین المللی پول را زیر نظر داریم و دچار اشتباه نیز نخواهیم شد، ما منابع پولی خود را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار نمی دهیم که این نهاد آن را از طریق پاکستان به چینی ها بپردازد. 

وزیر امور خارجه آمریکا یادآورشد که خواهان همکاری با دولت جدید پاکستان هستیم که جنبش عدالت به رهبری عمران خان توانسته است اغلب کرسی های مجلس ملی این کشور را در اختیار بگیرد . 

پمپئو افزود:از رهبر جدید پاکستان استقبال می کنیم و امیدواریم که زمینه برای همکارهای جدید بین دو کشور فراهم شود . 

از سوی دیگر سخنگوی صندوق بین المللی پول اعلام کرد که تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی پاکستان برای دریافت اعتبار مالی دریافت نکرده است. 

کاهش نگران کننده ذخائر ارزی پاکستان و افزایش صادرات نسبت به واردات در این کشور باعث کاهش شدید ارزش روپیه در برابر دیگر ارزهای خارجی شده بود.

'اسد عمر' وزیر دارایی احتمالی دولت عمران خان نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن حدود یکهزار و 200 میلیارد دلار به چین بدهکار است و این کشور باید در وهله نخست، به فکر پرداخت بدهی های خود به پکن باشد. 

وی ادامه داد:تاکنون برای مراجعه به صندوق بین المللی پول تصمیم نگرفته ایم.

اسد عمر گفت که حزب تحریک انصاف تصمیم دارد کابینه بزرگی تشکیل ندهد و ساده زیستی وزیران در اولویت قرار می گیرد.

عضو ارشد حزب تحریک انصاف ادامه داد:عمران خان شخصا بر عملکرد وزیران نظارت کرده و به محض به دست گرفتن قدرت، موضوع آپارتمان های لندن را با دولت انگلیس مطرح می کنیم.

پیشتردولت پاکستان به رهبری مسلم لیگ نواز برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و مالی از چین وام 5 میلیارد دلاری دریافت کرده بود، این در حالی است که پکن پس از پیروزی عمران خان به صورت فوری وام یک میلیارد دلاری دیگر به پاکستان پرداخت کرده است. 

قرار است بزودی یک وام یک میلیارد دلاری دیگر نیز از سوی پکن در اختیار دولت جدید پاکستان قرار گیرد. 

کارشاسان امور اقتصادی معتقدند که دریافت وام از چین سبب شده تا واردات کالاهای چینی به پاکستان به صورت بی سابقه ای افزایش یابد به طوری که واردات در یکسال گذشته از مرز 60 میلیارد دلار گذشته است و صادرات اسلام آباد با رشد 13 درصدی به 23 میلیارد دلار رسیده است. 

به گفته کارشناسان امور مالی، اختلاف شدید میزان کالاهای صادرات به واردات سبب خسارت حساب جاری در پاکستان شده به نحوی که این روند به کاهش قیمت روپیه در برابر ارزهای خارجی منجر شد.