به گزارش پارس نیوز، 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز گذشته (دوشنبه) گفت فرانسه آماده است تا به تلاش‌های کره شمالی برای خلع سلاح کمک کند اما پیونگ یانگ ابتدا باید تعهدات کامل و اراده واقعی خود برای برچیدن زرادخانه بالستیک و هسته‌ای خود را نشان دهد.

ماکرون در کنفرانس خبری مشترک خود با مون جائه این، همتای کره جنوبی خود گفت: ما منتظر تعهدات کامل پیونگ یانگ برای نشان دادن اراده واقعی و آغاز برچیدن برنامه بالستیک و هسته‌ای آن هستیم.

وی ادامه داد: ما آماده هستیم که  از تخصص خود استفاده کنیم و در صورت آغازفرایند مذاکرات نقش فعالی در آن داشته باشیم.

ماکرون گفت: ما در زمینه خلع سلاح دارای تخصص علمی، فنی، عملیاتی و هسته‌ای مفیدی هستیم و می‌خواهیم در صورت مرتبط بودن امکان دسترسی به آن را فراهم کنیم.

فرانسه به همراه استونی تنها کشورهایی در اتحادیه اروپا هستند که روابط خود با کره شمالی را قطع کرده‌اند. ماکرون دراین باره گفت: با توجه به نحوه پیشرفت شرایط... از یک سو با تغییرات در روابط دیپلماتیک و از سوی دیگر با تغییرات در سیاست تحریم‌ها مواجه خواهیم شد.

این هفته مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی به یک روزنامه فرانسوی گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی فردی صادق است و واقعا قصد کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود را داد. وی در ادامه گفت که جامعه بین الملل باید برای این موضوع به او پاداش دهد.

مون در مصاحبه‌ای با فیگارو گفته بود: امسال من ساعتها با کیم صحبت کرده‌ام. این جلسات من را متقاعد کرد که او تصمیمی راهبردی برای کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود گرفته است.

رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه گفت که رهبر کره شمالی " صادق، آرام و مودب بود و از بی اعتمادی ممتد جامعه بین المل احساس ناامیدی میکرد.

وی در ادامه گفت: اکنون زمان آن رسیده که به این تلاشها که موافقت با آنها سخت بود پاسخ داده شود. ما باید به کیم جونگ اون اطمینان دهیم که او تصمیم درستی در باره خلع سلاح گرفته و باید در آرزوی او برای صلحی پایدار و قوی همراهی کنیم.