به گزارش پارس نیوز، 

در آستانه انتخابات ایالتی بایرن، "آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان به صورت غیر مستقیم تهدید کرد که به دلیل شرایط بد دولت از ائتلاف بزرگ خارج می شود.

وی کار ائتلاف بزرگ در آلمان را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد: از زمان شروع کار دولت و در واقع از زمان شروع مذاکرات ائتلافی اختلاف نظرها بین اتحادیه احزاب متحد مسیحی به شدت به این ائتلاف آسیب رسانده است.

وی افزود: دو بحران دولتی  در واقع به طور کامل دستاوردهای ائتلاف بزرگ را تحت الشعاع قرار داده است. اگر مناقشات اتحادیه احزاب متحد مسیحی همچنان همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد زمانی دیگر در این ائتلاف کار موضوعی خوب دیگر هیچ معنا و مفهومی ندارد.

"ناهلس" که در مصاحبه با نشریه "دی سایت" آلمان سخن می گفت همچنین انتقاد شدیدی به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان وارد کرده و گفت: تا کنون این موفقیت به دست نیامده است که ائتلاف را به آرامش وارد کنیم و طبیعتا آنگلا مرکل، در ایجاد این شرایط نقش دارد. مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان مسئول است. وی ابزار زیادی در دست دارد تا این دولت را پایدار کند.اما وی از این ابزار استفاده نمی کند. من از خانم مرکل رهبری و موضع گیری بیشتر در این اوضاع را خواستارم.

وی همچنین دگرگونی حزب خود در سیاست های اجتماعی را اعلام کرده و تصریح کرد که قصد دارد حزبش را از زندان سیاست های برنامه ریزی شده که مدتها پیش درباره آن صحبت شده است جدا کند. به گفته وی یک طرح اجتماعی مدرن برای دولت رفاه جدید 2025 ضرورت دارد.

این روزها دولت ائتلافی مرکل در معرض ضربه های شدیدی قرار گرفته است. بعد از مناقشات سخت در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سرنوشت رئیس سازمان اطلاعات داخلی که بر اساس نظر سنجی ها به ضعف کم سابقه دولت ائتلافی آلمان منجر شد، چندی پیش هم "فولکر کایدر"، نماینده با نفوذ حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان و مهم ترین معتمد مرکل که حدود 13 سال ریاست فراکسیون احزاب متحد مسیحی را بر عهده داشت با وجود حمایت قاطع مرکل برای انتخاب مجدد در انتخابات درون حزبی روز سوم مهر ماه در برابر رقیب ناشناخته خود شکست خورده و این مسئولیت را به وی واگذار کرد که این مسئله شکست بزرگی برای صدر اعظم آلمان محسوب می شود.

دولت فعلی آلمان از زمان روی کار آمدن با حاشیه های زیادی همرا بود. مذاکرات طولانی مدت میان احزاب مختلف آلمان برای تشکیل دولت در سایه خطرات دائمی برای شکست این مذاکرات از ابتدا شروع به کار ائتلاف بزرگ را با چالش های فراوانی همراه کرد.

حالا یک سال بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، دولت ائتلافی آنقدر در وضعیت بدی قرار گرفته است که این پرسش مطرح است که ائتلاف بزرگ کی از هم می پاشد و آلمان کی انتخابات مجدد برگزار می کند.

تایج نظر سنجی های اخیر هم از تمایل بالای شهروندان آلمانی به برگزاری انتخاب مجدد و برکناری مرکل خبر می دهد. به این ترتیب مرکل در اولین سال چهارمین دور صدر اعظمی خود روزهای پر تلاطم با وقایعی غافلگیر کننده را تجربه می کند که تجربه تلخی را برای او رقم می زند و می تواند سال های طولانی موفقیت های او در دوران کاری سیاسی اش را تحت الشعاع قرار دهد.