به گزارش پارس نیوز، 

«ولادیمیر یرماکوف»، مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه خروج آمریکا از برجام را یک اقدام کوته‌بینانه سیاسی دانست که موجب تضعیف پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌ پی تی) می‌شود.

ولادیمیر یرماکوف این اظهارات را در جلسه عمومی کمیته خلع‌ سلاح و امنیت بین‌الملل مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد. متن کامل سخنرانی وی در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است.

او توافق هسته‌ای با ایران را موفقیتی بزرگ در راستای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای توصیف کرد و افزود: «ما خروج آمریکا از برجام را اشتباه محاسباتی مهلک و اقدام سیاسی کوته‌بینانه‌ای می‌دانیم که موجب تضعیف ان پی تی می‌شود».

این مقام روسی با بیان اینکه ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده و  سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است،  تأکید کرد: روسیه به همراه دیگر طرفها تصمیم دارد همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

وی همچنین افزود: «مسکو و دیگر طرفهای برجام به دنبال سازوکاری مؤثر برای حفظ همکاریهای اقتصادی و تجاری با ایران با وجود تحریمهای آمریکا علیه تهران هستند.»

این مقام روس با این حال تأکید کرد: «ما کاملا معتقدیم  اقدامات محافطتی علیه تحریمهای آمریکا تنها در صورتی موثر است که با اجرای جمعی همراه باشد و پایه‌ و اساسی برای مشارکت همه طرفهای ذینفع ایجاد کند.»

وب‌سایت «نشنال اینترست» نیز روز سه‌شنبه گزارش داد اتحادیه اروپا برای ادامه تعامل مالی مشروع با ایران به دنبال ایجاد یک کانال مالی بین‌المللی به منظور غلبه بر سلطه دلار و تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «ایجاد این کانال، در عمل به معنای آن است که اعضای اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل تعاملات مشروع با ایران ایجاد می‌کند و این کانال به شرکت‌های اروپایی اجازه ادامه تجارت با ایران را می‌دهد.»