به گزارش پارس نیوز، 

مارگوت والستروم وزیر امورخارجه سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی از توافق هسته‌ای دفاع کرد و گفت که کشورش از موضع اتحادیه اروپا برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد، گفت: ما سال‌ها تحریم را امتحان کردیم. ما منزوی کردن (ایران) را آزمایش کردیم و این تنها به نیرو‌های تندرو در تهران قدرت بیشتری داد. توافق هسته‌ای یک دستاورد تاریخی بود. تاز مانی که ایران به تعهداتش پایبند است و آژانس بین‌المللی انرژی این پایبندی را تائید می‌کند توافق باید به قوت خود باقی بماند.

والستروم همچنین با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای گفت که این اقدام جهان را نا امن‌تر کرده است.

وی گفت: از تحادیه اروپا برای ادامه گفتگو با ایران حمایت می‌کنیم. به‌طور قطع نقش منطقه‌ای ایران و موشک‌های این کشور موجب نگرانی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوئد پیش از آغاز این نشست نیز به دفاع از برجام پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا در حال کار برای تعیین یک سیستم مالی برای کمک شرکت‌ها در جهت تجارت با ایران پس از تصمیم آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه باوجود مخالفت شدید طرف‌های دیگر برجام، به‌ویژه اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند.

وزرای امورخارجه ایران و ۱+۴ به همراه اتحادیه اروپا در آخرین تلاش خود برای حفظ توافق هسته‌ای برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای پرداخت پول به ایران در جهت حفظ تجارت با این کشور توافق کردند.