به گزارش پارس نیوز، 

بعد از منتشر شدن گزارش‌هایی مبنی بر احتمال استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، اکنون گفته می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، خود در فکر برکناری اوست.

طی روزهای گذشته روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی گزارش داد، مدتی است که شام مشترک متیس با ترامپ قطع شده و در تمام مصاحبه‌های گرفته شده از ده‌ها مقام کاخ سفید، کنگره، مقامات فعلی و پیشین وزارت دفاع آمریکا طی ۶ هفته گذشته، حسی از وخیم شدن روابط این دو نفر غالب است.

اختلافات عمیق بین ترامپ و متیس بر سر موضوعاتی چون سیاست‌ها در قبال ناتو، تداوم رزمایش‌های نظامی بزرگ با کره جنوبی و خروج از توافق هسته‌ای ایران طی ۴ ماه گذشته مزید بر علت تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای برکناری وزیر دفاع خود شده است.

دریک سال و نیمی که از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد بیش از ۳۰ نفر از اعضای ارشد دولت او اخراج شده، استعفا کرده و یا با نفراتی دیگر جایگزین شده‌اند.

در این راستا گفتگویی با «بنت جانسون» از سناتورهای سابق ایالات متحده آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

جانسون که از اعضای حزب دموکرات است، در سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۷ میلادی، نمایندگی ایالت «لوئیزیانا» را در مجلس سنای آمریکا به عهده داشت. وی در حال حاضر، رئیس شورای آمریکایی-ایرانی (American Iranian Council) است.

*براساس اخبار، ترامپ قصد دارد پس از انتخابات کنگره، جیمز متیس وزیر دفاع را کنار بگذارد. دلایل این تصمیم چیست؟

گزارش های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد ماتیس از دستورات رئیس جمهور پیروی نکرده است. این که آیا این دلیلی واقعی بوده یا خصومتی بین آنها وجود دارد، مشخص نیست. باید گفت که رابطه ظاهری بین آنها دوستانه بوده اما شواهد حاکی از آن است که ماتیس در دوره دوم رد خواهد شد.

*چرا ترامپ این تصمیم را به بعد از انتخابات کنگره محول کرده و چقدر انتخابات کنگره برای او مهم است؟

 ماتیس به خوبی هم توسط دموکرات ها و هم توسط جمهوری خواهان مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین هدف قرار دادن او یک اقدام غیر عادی بوده و احتمالا برای جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای مضر خواهد بود.

آنها می خواهند تا پس از انتخابات صبر کنند، اگر واقعا قصد برکناری او را دارند. انتخابات میان دوره ای کنگره برای ترامپ بسیار مهم است، زیرا اگر دموکراتها در این انتخابات پیروز شوند، دارای  قدرت تحقیق و قدرت احضاریه خواهند بود و بنابراین، همان طور که در سیاست آمریکا اغلب اتفاق می افتد، حزب خارج از قدرت ممکن است در مجلس از قدرت بیشتری برخوردار باشد پس توانایی ساخت زندگی سیه روزی را برای رئیس جمهور دارد.

*برخی از تحلیل گران معتقدند که رویکرد خصمانه ترامپ به ایران بعد از انتخابات کنگره تشدید خواهد شد، زیرا جیمز متیس شخصی منطقی تر از سایر سیاست گذاران سیاست خارجی و سیاست امنیتی امریکاست. نظر شما چیست؟

خب، رئیس جمهور ترامپ پیش از این موضع قوی خود در مورد ایران را اتخاذ کرده است و ماتیس - اگر با رئیس جمهور مخالفت کرد، که ما فکر می کنیم او مخالفت کرد  - قادر نبود رئیس جمهور را ازتصمیم خود منصرف کند.

بنابراین من از آنچه رئیس جمهور بیشتر در ارتباط با ایران انجام خواهد داد اطلاعی ندارم – بیشتر از آنچه پیش از این انجام داده و تحریم های قوی علیه ایران اعمال کرده است.  فکر می کنم حمله به ایران غیر قابل تصور باشد. حدس من این است که برکناری ماتیس تفاوت زیادی در رهیافت او نسبت به ایران ایجاد نخواهد کرد.

* ترامپ در حال برنامه ریزی جهت برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل با ریاست امریکا در مورد ایران است. ما می توانیم اتهاماتی که او به ایران وارد می کند را تصور کنیم. از دیدگاه سیاسی، آیا فردی که قرارداد هسته ای را نقض کرده، می تواند اداره این نشست را بر عهده گیرد؟ البته، منظور من از جنبه حقوقی نیست.

من باور نمی کنم که رئیس جمهورترامپ ریاست این نشست را بر عهده گیرد. من فکر می کنم این مسئله مشکلات کشور را با متحدان ما، فرانسه، آلمان، انگلستان و غیره برجسته می کند و بنابراین من فکر می کنم او دوباره در مورد این مسئله فکر خواهد کرد. واضح است که این اقدام مناسبی نبوده و به نظر من رخ نخواهد داد.

*آیا شما صحبت دیگری برای اضافه کردن در مورد انتخابات آینده دارید؟

 انتخابات میان دوره ای موضوعات زیادی را تغییر خواهند داد. آنها ضرورتا ذهن ترامپ را تغییر نخواهند داد اما فن نمایش ها به طور کامل تغییر خواهند کرد. حدس من این است که گزارش تحقیقات مولر تا بعد از انتخابات میان دوره منتشر نخواهد شد و اگر همانطور که انتظار می رود دموکرات ها پیروز انتخابات شوند، سپس مسئله محتویات تحقیق مولر به مسئله ای اصلی و مهم تبدیل خواهد شد و سپس مجلس باید تصمیم خودش را در مورد اینکه آیا درخواست احضاریه به دادگاه دهد یا خیر اتخاذ کند.

حدس من این است که مجلس نمایندگان درخواست احضار به دادگاه نخواهد داد مگر اینکه مسئله بسیار مهمی توسط تحقیقات مولر فاش شود.