به گزارش پارس نیوز، 

کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان در گزارشی کارشناسی اعلام کرد که یک رای گیری با تاخیر پارلمان آلمان درباره عملیات نظامی ارتش این کشور درسوریه قانونی و مجاز نیست. شرایط برای این منظور وجود ندارد.

به این ترتیب دومین گزارش کارشناسی کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان درباره مشارکت احتمالی ارتش آلمان در حمله نظامی به سوریه موضع مخالفان با چنین اقدامی را تقویت کرد.

بر این اساس، کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان هیچ دلیلی برای این مسئله نمی‌بیند که تازه بعد از این عملیات و با تاخیر درباره آن رای گیری کند. این سرویس علمی پارلمان آلمان در بیانیه‌ای چهار صفحه‌ای برخی استدلال‌های خود در مخالفت با چنین اقدامی را آورده است.

قانون مشارکت پارلمانی یک مصوبه با تاحیر پارلمان آلمان را تنها برای عملیات‌هایی که در آن خطری در کمین شهروندان بوده مثلا در عملیات نجات برای شهروندان در خارج و یا عملیات‌های مخفی نیرو‌های ویژه مجاز می‌داند. کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان چنین حالت اضطراری را برای حمله نظامی به سوریه نمی‌بیند و برای آن استدلال‌های فراوانی را ارائه داده است.

کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان روز سه شنبه نیز در گزارشی مشارکت ارتش آلمان در حمله احتمالی به سوریه را مغایر با قانون اساسی این کشور عنوان کرد.

گزارش کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان تاکید کرده که مشارکت ارتش آلمان در حمله نظامی احتمالی علیه نظام سوریه به بهانه حمله شیمیایی در این کشور مغایر با قوانین بین المللی و قانون اساسی آلمان است.

در این گزارش ۱۰ صفحه‌ای که روز سه شنبه منتشر شده، این کمیته مخالف هرگونه حمله نظامی احتمالی ارتش آلمان به سوریه است.

دولت سوریه و متحدان آن چندین هفته است که یک عملیات نظامی در ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها را آماده سازی می‌کنند. آمریکا اعلام کرده است که به زعم خود مدارکی دارد که نشان می‌دهد در این عملیات نظامی همچنین امکان حملات شیمیایی دولت سوریه به شهروندان وجود دارد. دولت آمریکا از آمادگی خود برای واکنش نشان دادن به چنین اقدامی از طرف دولت سوریه خبر داده است.

بعد از اینکه نشریه "بیلد" آلمان در گزارشی از احتمال مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه با متحدان غربی خود خبر داد بحث‌های جنجال برانگیز و مورد اختلافی در بین سیاستمداران و مقامات دولتی آلمان در این باره شکل گرفته است. ظاهرا ارتش آلمان در نظر دارد این عملیات نظامی را بدون مصوبه پارلمان در پیش گیرد و تازه بعد از آن چنین اقدامی را در پارلمان به رای بگذارد.

در حالی که حزب دموکرات مسیحی آلمان از چنین اقدامی استقبال کرده است، اما حزب سوسیال دموکرات آلمان هر گونه مشارکت نظامی در سوریه را رد کرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم تا به حال تصمیم روشنی در این باره اتخاذ نکرده و تنها به موضع رد قاطع حزب سوسیال دموکرات درباره چنین اقدامی انتقاد شدیدی وارد کرده است.

مداخله نظامی ارتش آلمان در جنگ سوریه از نظر قانونی اقدامی مسئله ساز است. کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان در گزارشی چنین اقدامی را نقض قوانین بین المللی و قانون اساسی اعلام کرده است.

ارتش آلمان تا به حال تنها در عملیات علیه داعش در سوریه مشارکت کرده و برای این منظور تورنادو‌های شناسایی خود را در اردن مستقر کرده است. بر اساس قانون اساسی آلمان عملیات ارتش در خارج تنها در یک سیستم امنیتی جمعی مثلاً در قالب سازمان ملل، ناتو و یا اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است.

در آوریل گذشته ایالات متحده، فرانسه و انگلیس بزرگترین حمله هوایی مشترک از زمان آغاز جنگ در سوریه را به‌بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه دوما در دستور کار قرار دادند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آن زمان مشارکت آلمان در این عملیات نظامی را رد کرد.

دولت آمریکا در هفته‌های اخیر مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه را درخواست کرده است.

از محافل برلین به گوش می‌رسد که آمریکایی‌ها این مسئله را آشکار کرده‌اند که آن‌ها در هفته‌های آینده انتظار حملات شیمیایی سوریه اطراف منطقه عملیاتی ادلب را دارند.

کشور‌های غربی به ویژه آمریکا به شدت مخالف حمله ارتش سوریه به ادلب هستند و این اقدام سوریه را زمینه ساز قتل عام و راه افتادن جریان خون در منطقه توصیف می‌کنند، ولی هدف نهایی آن‌ها جلوگیری از حمله و نجات تروریست هاست.