به گزارش پارس نیوز، 

محمد فاطمی زاده: آیت الله عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین که از مدت ها پیش به دلیل مشکلات جسمانی مورد عمل جراحی قرار گرفته و در بیمارستان بستری شده بود، پس از عمل موفقیت آمیزش در لندن از بیمارستان مرخص شد. در همین حال در حال حاضر گروه های بحرینی خواستار شکسته شدن اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم هستند تا سلامتی وی بیش از این در معرض خطر قرار نگیرد.

*لطفا آخرین وضعیت جسمی و سلامتی شیخ عیسی را پس از عمل جراحی ایشان توضیح دهید. آیا شیخ پس از عمل مجددا به بحرین و حصر خانگی باز می گردد؟

عمل جراحی شیخ عیسی با موفقیت ۱۰۰ درصدی انجام و ایشان پس از خروج از بیمارستان به منزلش در لندن منتقل شد. وی همچنان برای انجام معاینات دوره ای زانو و چشمانش به بیمارستان مراجعه می کند. شیخ عیسی به صورت دائم در حال بهبودی است و هر روز از نظر جسمی و روحی بهتر از دیروز می گردد اما به مدت طولانی تری برای مداوا نیازمند است و شاید بیش از یک ماه دیگر برای درمان در لندن باقی بماند تا به صورت ۱۰۰ درصدی از پایان بیماری سرطان وی مطمئن شویم. شیخ عیسی منتظر پایان دوره درمان خود هستند تا پس از آن به بحرین بازگردند. در خصوص سرنوشت ایشان نیز باید بگویم که امیدواریم رژیم حاکم بر بحرین به شیخ اجازه دهد تا به وطن و خانواده خود بازگردد تا همانند دیگر شهروندان زندگی کند و به ایفای نقش خود در عرصه دینی و اجتماعی و سیاسی همانند دیگران ادامه دهد.

*اخیرا اعلام شد که آل خلیفه از تعدادی بانک خارجی پول هایی گرفته است. وضعیت اقتصادی بحرین و شهروندان این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

اقتصاد بحرین در حال فروپاشی است و ارز کشور نیز سقوط کرده است. ارزش دینار بحرین نیز کاهش یافته است. امارات و سعودی ها و کویت با مداخله خود، از ارز ملی حمایت کردند و ارز بحرین در جایگاهش تثبیت شد اما کشور با بحرانی اقتصادی درگیر است. شاید دو یا سه سال دیگر حکومت بحرین نتواند حقوق کارمندان را پرداخت کند و وزیر اقتصادی کشور نیز پیشتر این موضوع را تصریح کرده بود. مردم بحرین نیز در حالت تنگنای اقتصادی قرار دارند و تعداد زیادی از آنها بدهی های بسیاری بردوش دارند. به صورت مختصر باید عرض کنم که وضعیت اقتصادی هم برای نظام و هم برای مردم بحرین در حالت بحرانی قرار دارد.

*اخیرا رژیم آل خلیفه تصمیم به اعدام تعداد دیگری از شهروندان بحرینی گرفت. این احکام اعدام تا چه میزان با قوانین تناقض دارد و نهادهای حقوق بشر در خارج چه واکنش هایی به آن داشته اند؟

سازمان های بین المللی بیانیه های متعددی در محکومیت رژیم آل خلیفه به دلیل نقض حقوق بشر صادر کرده اند و اکنون نیز احکام اعدامی صادر شده که سازمان های حقوق بشری خواستار دست برداشتن آل خلیفه از اجرای آن شده اند. زیرا این احکام سیاسی است و بیشتر آنها در دادگاه های نظامی فاقد مشروعیت صادر شده است. بنابراین از رژیم آل خلیفه می خواهیم که از اجرای این احکام ظالمانه دست بردارد و زبان عقل را در پیش گیرد تا صلح و آرامش میان مردم کشور برقرار شود.

*آل خلیفه در صدد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل است. باتوجه به عملکرد این رژیم علیه فعالان بحرینی، آیا آل خلیفه لیاقت چنین کاری را دارد؟

کسی که از چیزی بی بهره باشد، قادر به اعطای آن نیست. ناقض حقوق بشر چگونه می تواند مدافع حقوق بشر و نامزد عضویت شورای حقوق بشر شود. هدف از این اقدام گمراه کردن افکار عمومی است و آل خلیفه بدین صورت می خواهد وانمود کند که حقوق بشر را رعایت می کند و اخبار مربوط به نقض حقوق بشر فقط ادعاهای تبلیغاتی است اما واقعیت کنونی بهترین دلیل برای نقض حقوق بشر در بحرین است. حدود ۱۵ هزار نفر در زندان های بحرین حبس هستند و علاوه بر آن شاهد صدور احکام سلب تابعیت و اعدام و ... هم هستیم.

*باتوجه به ایام و لیالی محرم الحرام، رابطه مردم بحرین با امام حسین علیه السلام و الگو گرفتن از قیام ایشان چیست؟

مردم بحرین محب اهل بیت علیهم السلام هستند و اصول و ارزش های انقلابی را از انقلاب امام حسین علیه السلام یاد گرفته اند. مردم بحرین سیدالشهدا را به عنوان نمونه الگوی خود قرار داده اند و زیر بار ذلت نمی روند و با روحیه سید الشهداء پیروز خواهند شد.