به گزارش پارس نیوز، 

'محمد العکیلی' روز دوشنبه در اظهار نظری رسانه‌ای گفت که نمایندگانی که به ائتلاف سازندگی پیوسته اند شخصا لیست ائتلاف را امضا کرده اند و آمار آن صرفا بر اساس امضای سرلیست‌های انتخاباتی نبوده است. 

اشاره‌ای این نماینده منتخب پارلمان به اعلام ائتلاف بزرگ 'اصلاح و سازندگی' با محویت صدر - حکیم است که لیست منتشره آن نشانگر امضای از سوی رهبران لیست‌ها یا ائتلاف‌های انتخاباتی است و در چند مورد نیز با واکنش و تکذیب توسط برخی سرلیست‌ها و نمایندگان نامبرده شده در این لیست مواجه شد. 

وی گفت: ائتلاف اصلاح و سازندگی مبتنی بر آمار فرضی و امضای سر لیست هاست درحالی که برخی اعضای زیر شاخه‌های این ائتلاف پیش‌تر از آن‌ها جدا شده و به محور مقابل پیوسته اند بنابر این آمار اعلام شده از سوی آنان قابل اتکا نیست. 

به گفته این نماینده منتخب، موازنه میان گروه‌های مختلف پیروز در انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت عراق که امروز رسما آغاز بکار کرد، در دست احزاب کرد عراقی افتاده است و تصمیم آنان به پیوستن به هر یک از این دو محور، تعیین کننده خواهد بود. 

برای قطعی شدن ائتلاف بزرگ عراق باید تعداد نصف بعلاوه یک نمایندگان پارلمان (۱۶۶ از ۳۲۹ کرسی) حول یک محور گردهم آیند و ائتلاف خود را با امضا‌های شخصی و حضوری در پارلمان به ثبت برسانند. 

ائتلاف بناء (سازندگی) با محوریت مالکی و عامری از پیوستن ۱۴۹ نماینده منتخب به ائتلاف خود تاکنون خبر داده و اظهار امیدواری کرده است درساعت‌های آتی حد نصب برای ثبت رسمی ائتلاف کامل شود. 

درهمین حال ائتلاف اصلاح و سازندگی از جذب بیش از ۱۶۰ نماینده و کامل شدن حد نصاب لازم خبر داده است، اما ناظران آمار واقعی آن را ۱۰۲ کرسی ذکر می‌کنند. 

پارلمان جدید عراق امروز دوشنبه به دعوت رسمی رییس جمهور این کشور، با حضور نمایندگان پیروز انتخابات ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز به کار کرد. 

پارلمان عراق قرار است امروز بعد از انتخاب رییس سِنی اقدام به انتخاب هیات رییس پارلمان (رییس و دو نائب رئیس) بکند. 

نمایندگان پیروز انتخابات ۲۲ اردیبهشت ماه همچنین در بدو جلسه سوگند قانونی یاد می‌کنند و عملا پارلمان جدید کار خود را آغاز می‌کند. 

همچنین در پارلمان امروز بایستی فراکسیون بزرگ پارلمانی برای تشکیل دولت آینده عراق مشخص شود.