به گزارش پارس نیوز، 

زاسپکین با اشاره به طرح مسکو برای بازگشت آوارگان سوری، خواستار مشارکت و کمک کشورهای دیگر شد.

وی تاکید کرد که سیاسی شدن بازگشت آوارگان سوری، این فرایند را با مشکل رو به رو می کند.

حدود هفت میلیون آواره سوری در کشورهای مختلف حضور دارند که با بهبود اوضاع امنیتی این کشور، درخواست آنها برای بازگشت به خانه و کاشانه خود افزایش یافته است.

روسیه به تازگی طرحی ارائه کرده است که بر اساس آن در مرحله اول 890 هزار آواره از لبنان به سوریه می روند.

این در حالی است که برخی معتقدند بعضی کشورهای غربی و عربی از آنجا که بازگشت آوارگان را امتیازی به دولت سوریه می دانند، از همراهی با این فرایند خودداری می کنند.

سفیر روسیه در بیروت تاکید کرد، کشورش به طور اصولی خواستار همکاری رسمی میان لبنان و سوریه است.

زاسپکین در عین حال گفت که مسکو به ترکیب سیاسی لبنان احترام می گذارد و از دخالت در امور داخلی به نفع هر یک از جریان های سیاسی پرهیز می کند.

سخنان سفیر روسیه در شرایطی مطرح می شود که در روزهای اخیر اختلاف موافقان و مخالفان از سرگیری روابط سوریه و لبنان در این کشور بالا گرفته است. 

زاسپکین در بخش دیگر گفت و گوی خود با ام تی وی تصیح کرد، روسیه صرفنظر از موضع آمریکا، اروپا و کشورهای عربی برای بازسازی سوریه به تلاش های خود ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه اصل نظام تک حزبی برای آینده سوریه مطرح نشده است، تاکید کرد که ملت سوریه درباره آینده سیاسی این کشور تصمیم می گیرند و مسکو هم از نهادهای قانونی و دولت حمایت می کند. 

دیپلمات روس گفت: هیچ طرف خارجی نمی تواند درباره دولت و دموکراسی کشور دیگری تصمیم گیری کند؛ هر کشوری شرایط خود را دارد و مساله نسبی است.

وی همچنین شرایط شهر ادلب در سوریه را دشوار خواند و خاطرنشان کرد: تلاش می شود میان تروریست ها و پیکارجویان دیگر تفاوت گذاشته شود و این مساله برعهده ترکیه گذاشته شده است.

به گفته زاسپکین شرایط ایستای کنونی در ادلب مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد. وی افزود: وضعیت در ادلب بسیار پیچیده و حل آن این نیازمند تلاشی ویژه است و امیدواریم که مصالحه صورت گیرد.

شهر ادلب در سوریه آخرین پایگاه مخالفان مسلح و گروه های تروریستی است که در سال های اخیر با شکست در مناطق دیگر به آنجا گسیل داده شدند.

زاسپکین همچنین از برخی آمادگی ها برای حمله احتمالی به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی خبر داد.