به گزارش پارس نیوز، 

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی که همزمان رهبری جریان حکمت را هم برعهده دارد، اظهار داشت روزهای اخیر شاهد تحرکات گروه‌های سیاسی برای تشکیل هسته‌های بزرگترین فراکسیون برای ائتلاف اکثریت ملی به ویژه پس از تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال و درخواست مرجعیت عالی برای تسریع در تشکیل دولت بوده است.

حکیم درباره اهمیت تسریع در تشکیل دولت جدید افزود تسریع در تشکیل دولت آتی از طریق درخواست جنایت رئیس جمهور برای تشکیل اولین نشست پارلمان جدید و دادن فرصت به فراکسیون اکثریت برای تشکیل  دولت آتی بر اساس  قانون اساسی و سقف زمانی مشخص ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه باید  منافع عراق و امنیت مردم و منافعش را فراتر از همه چیز قرار دهیم، اظهار داشت عراق را نمی‌توان از تبعات چالش‌های منطقه‌ای و بحران‌های بین‌المللی که منطقه را هدف قرار داده، دور کرد.

حکیم با بیان اینکه امکان مشارکت همه گروه‌ها و معارضان در ائتلاف اکثریت به صورت همزمان وجود ندارد، افزود: در مقابل ما سه گزینه وجود دارد: گزینه ائتلاف اکثریت ملی، ائتلافی که گروه‌های ملی، دولت خدمات رسانی و مبارزه با فساد را سرلوحه کار و مسئولیت خود قرار دهند و گروه‌های دیگر هم مسئولیت نظارت بر عملکرد این دولت و ارزیابی آن را برعهده بگیرند.

وی خاطر نشان کرد گزینه اکثریت ملی راه حل واقعی میان دموکراسی توافقی است که در مرحله گذشته در آن به سر بردیم و اکثریت سیاسی چند حزبی موجود در کشورهای دموکراتیک است.

حکیم افزود گزینه دوم، تشکیل دولت شراکت و همکاری در فضای ملی بدون بازگشت به فضاهای مذهبی و قومیتی است که مستلزم شکستن قواعد و چارچوب‌های صف‌بندی‌های قدیمی است و گزینه سوم، عدم مشارکت در دولت آتی و تبدیل به اپوزیسیون سازنده در صورت محقق نشدن گزینه‌های اول و دوم است .

وی بار دیگر از گروه‌های پیروز در انتخابات اخیر خواست اسامی نامزدهای خود برای تصدی نخست‌وزیری دولت آینده را اعلام کنند.

حکیم گفت اگر جریان حکمت کرسی‌های کافی برای نامزدی نخست‌وزیری را کسب می‌‌کرد، در مطرح کردن اسامی گروهی از رهبران جوانی که قادر به تحمل مسئولیت بر اساس ضرورت‌های مرحله کنونی باشند، تردیدی به خود راه نمی‌داد.

از منطقه کردستان عراق هم خبر می‌رسد که منابعی در این منطقه گفته‌اند کمپینی در مجلس محلی برای جمع آوری امضا با هدف به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی آتی در این منطقه که قرار است 30 سپتامبر برگزار شود، آغاز شده است.

خبر دیگر اینکه شیخ حبیب الکاظمی خطیب کربلای معلی در سخنانی بر ضرورت حلقه زدن همه عراقی‌ها پیرامون مرجعیت عالی و تبعیت از ‌آن تاکید کرد.