به گزارش پارس نیوز، 

ترامپ به اعتبار آمریکا ضربه می‌زندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان برنان، رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی، گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال آسیب زدن به اعتبار این کشور است.

برنان گفت تحقیقات مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید به صورت کامل و بی هیچ مانعی دنبال شود. رئیس سابق سیا درباره نحوه برخورد با مساله ارتباط ستاد ترامپ با روسیه گفت: همه اینها در قالب تحقیقات مولر و بازرس ویژه است، تحقیقاتی که وی درباره آنچه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ما انجام داده است، صورت می دهد؛ این که مشخص شود چه کسی در راستای منافع ترامپ گام برداشته است و چه کسی مرتکب جرم شده است.

برنان درباره احضار شماری از مقامات روس به دادگاهی در آمریکا گفت: البته این مساله را باید به وکلا و دادگاه سپرد تا مشخص شود توطئه ای در کار بوده است یا نه ولی از نظر من، این کار شامل کسی است که آگاهانه از تلاش های یک دولت خارجی برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا و بخصوص انتخابات حمایت کند. از این رو همکاری هر آمریکایی به عنوان واسطه با روسها و وجود آمریکایی هایی که آگاهانه تلاش کرده اند با آنها همدستی کنند تا اهداف سیاسی آنان در داخل آمریکا دنبال شود، مساله توطئه را به مراتب بیش از پیش مطرح می کند. البته بیشتر به چیزهایی که رابرت مولر بتواند کشف کند، بستگی دارد.

وی تصریح کرد: من از این مساله اطلاع نداشتم که آقای ترامپ درخواستی علنی از روسها کرده است تا ایمیل های هیلاری کلینتون را پیدا کنند و در همان روز روسها نیز به دنبال چنین کاری بودند. از این رو مساله همدستی را می توان دید ولی اینکه چه میزان موضوع توطئه در این مطرح باشد و اینکه این توطئه‌ها تا چه میزان جرم تلقی شود، باید مشخص شود. رئیس سابق سیا ادامه داد این را اطلاع داریم که برخی شهروندان آمریکایی با روسها در ارتباط بودند تا بتوانند چیزهایی را بگیرند.

وی در ادامه افزود: من کاملا از این مساله که روسها تلاش می کنند بر شهروندان آمریکایی نفوذ کنند تا به اهداف خود در انتخابات ریاست جمهوری دست یابند، اطلاع داشتم و نگران بودم. من در جلسه استماع آزاد نیز گفتم که روسها در قرار دادن افراد در موقعیتی که دیگر نتوانند راه بازگشتی برای خود پیدا کنند بسیار هوشمندانه عمل می کنند. وقتی من در سال 2017 از مقام خود کناره گیری کردم هنوز سوال های بی پاسخی درباره نقش هر کدام از این شهروندان در رابطه با تلاش های روسیه داشتم.

برنان همچنین اظهار کرد: هر زمانی که ما به صورت اتفاقی اطلاعاتی درباره شهروندان آمریکایی جمع آوری کنیم، این اطلاعات را به اف بی آی منتقل می کنیم؛ زیرا آنها اختیار قانونی برای دنبال کردن و تحقیقات درباره این مسائل را دارند.