به گزارش پارس نیوز، 

دولت قطر عربستان سعودی را متهم کرده که امکان برگزاری حج برای اتباع قطری را فراهم نمی‌کند و در مسیر اعزام اتباع قطری به مکه مکرمه سنگ اندازی کرده است.

بنابر گزارش شبکه خبر الجزیره، آژانس‌های مسافرتی در قطر اعلام کرده‌اند که ریاض، لینک ثبت‌نام اتباع این کشور برای ثبت‌نام در حج را بسته است.

حدود هزار و ۲۰۰ نفر از اتباع قطری مجاز هستند تا بر طبق سهمیه‌ای که قطر دارند در مراسم حج شرکت کنند اما مقامات قطری می‌گویند که امکان ثبت‌نام نیست.

به این ترتیب قطری‌ها نمی‌توانند به عربستان سفر کنند اما ریاض مدعی است که علیرغم تحریمها علیه این کشور در مورد حج برای آنها استثناء قائل شده است. ماه ژوئن، وزارت حج عربستان اعلام کرد که پایگاه اینترنتی برای ثبت‌نام اتباع قطری باز شده است با این حال قطری‌ها می‌گویند که امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

«عبدالله الکعبی» از اعضای کمیته حقوق ملی قطر در این مورد گفت که عربستان سعودی سیستمی را که آژانس‌های مسافرتی با آنها از افراد ثبت‌نام می‌کنند را مسدود کرده است. وی در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت: «امسال برای اتباع و ساکنان قطر امکان سفر حج وجود ندارد.» رویترز همچنین اعلام کرد که آژانس‌های مسافرتی عملیات ثبت‌نام و فروش حج را متوقف کرده‌اند.

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین خرداد ماه گذشته بعد از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم و روابط دیپلماتیک خود با دوحه را به طور کامل قطع کردند.