وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) در کنگره «گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و قطر» سخنرانی و از آنچه «مبارزه قطر با تروریسم» نامید، تمجید کرد.

«رکس تیلرسون» در این کنگره از اقدامات قطر در مقابله با تروریسم تقدیر کرد و گفت که دوحه در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه قطر شریک قوی و قدیمی آمریکا است، اعلام کرد که برای تداوم این گفت‌وگو به صورت سالانه یادداشت تفاهمی امضا خواهد کرد.

 «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر نیز با اشاره به محاصره متحدان عربستان علیه دوحه اظهار داشت که مردم کشورش در معرض محاصره غیر قانونی بوده‌اند.

وی دادمه داد: «محاصره قطر، تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در منطقه ما را تضعیف می‌کند».

چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، تمامی روابط دیپلماتیک با آن را قطع کرده و محاصره اقتصادی شدید علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

وزیر خارجه قطر همچنین از امضای قراردادهایی در زمینه دفاعی و انرژی بین آمریکا و قطر خبر داد.

در این نشست همچنین «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا نیز حضور داشت که از قطری‌ها به دلیل پایبندیشان به تعهدات امنیتی در زمینه مقابله با تروریسم تقدیر و تشکر کرد.

«خالد العطیه»، وزیر کشور قطر نیز با بیان اینکه پایگاه نظامی «العدید» در مرکز مقابله با تروریسم قرار داد، تأکید کرد که قطر برای دفاع از حاکمیت خود لحظه‌ای تردید نخواهد کرد.

در پایان این نشست، قطر و امارات یادداشت تفاهمی به منظور تقویت گفت‌وگوهای و سند مشترکی را در خصوص همکاری امنیتی امضا کردند.