به گزارش پارس نیوز، 

هند از نظر مساحت، با سه میلیون و 287 هزار و 487 کیلومتر مربع، هفتمین کشور وسیع جهان است.
براساس آخرین آمار سازمان ملل ،جمعیت هند در سالجاری با یک میلیارد و 355 میلیون و 64 هزار و 161 نفر 17.74 از جمعیت جهان را در خود جای داده است .
هند، با 6/7516 کیلومتر خط ساحلی، در شرق به خلیج بنگال، در جنوب به اقیانوس هند و در غرب به دریای عرب محدود می شود و هفت رودخانه از جمله ایندوس و براهماپوترا در این کشور جاری است.
سوء مدیریت منابع آب در طول چندین دهه گذشته و فقدان آگاهی کافی در میان مردم درباره اهمیت منابع آب، باعث بروز بحران بزرگ آب آشامیدنی در هند شده است بطوریکه کمیسیون برنامه ریزی هند، طی گزارشی در 14 ژوئن سال 2018، اعلام کرد که این کشور در حال حاضر با بدترین بحران آب آشامیدنی در تاریخ خود مواجه است.
براساس این گزارش، حدود 600 میلیون نفر در هند در حال حاضر با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند و سالانه حدود 200 هزار نفر در این کشور جان خود را در اثر عدم دسترسی به آب سالم از دست می دهند.
در گزارش کمیسیون برنامه ریزی هند گفته شده است که تقاضا برای آب در این کشور تا سال 2030 به مراتب بیش از عرضه آن خواهد بود و حتی انتظار می رود که آب زیرزمینی در 21 شهر هند تا 2020 کاملا خشک شود.
براساس آمار منتشره از سوی دولت هند در سال 2017، قابلیت وجود سرانه سالانه آب از 1820 مترمربع در سال 2001 به 1545 مترمربع در سال 2011 کاهش یافت و انتظار می رود که این رقم در سال 2025 به 1341 مترمربع تنزل کند.
قابلیت وجود سرانه سالانه آب زیر 1700 مترمربع به عنوان یک وضعیت بحرانی تلقی می شود.
کارشناسان منابع آبی معتقدند که این بحران براثر تغییر آب و هوا، آلودگی و روشهای نادرست کشاورزی نشات گرفته است .
بنابه گفته این کارشناسان، یخچالهای رشته کوههای هیمالیا که رودخانه های شمال هند را تغذیه می کنند بتدریج در اثر تغییر آب و هوا ذوب می شود و این امر باعث شده است که تابستانها در هند در حال حاضر بیش از گذشته گرم و زمستانها کوتاهترشود.
بی نظمی در ریزش باران در طول فصل بارندگی نیز به وخامت اوضاع در سراسر هند دامن زده و موجب تشدید مناقشه بین ایالتهای مختلف بر سر تقسیم آب رودخانه های مشترک شده است.
تصفیه ناقص فاضلاب ناشی از منابع داخلی و صنعتی منجر به آلودگی آب زیرزمینی شده است و این امر سلامتی افرادی را که به آب زیرزمینی در زندگی روزمره متکی هستند در معرض خطر قرار داده است.
استفاده از روشهای نامطلوب در کشاورزی در سراسر هند دلیل دیگری برای کمبود آب آشامیدنی در این کشور می باشد.
براساس برآوردها، بخش کشاورزی در هند سالانه حدود 90 درصد از آب موجود را در این کشور مصرف می کند. کشاورزان اغلب، در اثر فقدان منابع آبیاری مطمئن، به آب زیرزمینی متکی هستند و موارد حفر چاههای عمیق برای آبیاری در طول چند دهه اخیر بشدت افزایش یافته است .
به گفته کارشناسان ،تامین برق رایگان به کشاورزان برای استخراج آب از منابع زیر زمینی باعث شده که کشاورزان اغلب در استخراج آب از چاههای عمیق افراط کنند.
استفاده از آب زیرزمینی در هند در فاصله سالهای 2004 الی 2011 از 58 درصد به 62 درصد افزایش یافته و این روند از آن موقع تا کنون همچنان ادامه دارد.
آب زیرزمینی مورد استفاده در هند در حال حاضر بیش از کل آب زیرزمینی مورد استفاده در چین و آمریکا می باشد و این امر موجب شده است که سطح آب زیرزمینی در هند در طول چند دهه اخیر به میزان چشمگیری پائین رود.
کارشناسان معتقدند که هند در حال حاضر قادر به انجام اقدام چندان موثری برای مقابله با مشکل تغییر آب و هوا نیست ولی این کشور می تواند اقدامات موثری برای کاهش اثرات آب و هوایی بردارد.
به گفته این کارشناسان، تلاش کمیسیون برنامه ریزی هند برای طراحی شاخص جامع مدیریت آب برای استفاده بهینه آب از اقدامات مهم برای مدیریت مصرف آب است .
هدف از این اقدام ایجاد معیاری برای بررسی عملکرد دولت های ایالتی در مدیریت آب می باشد.
'هرادی شاه جودئو'، یک عضو خاندان سلطنتی بوندلا در ایالت مادیاپرادش هند در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد 'مشکل کمبود آب آشامیدنی نه تنها در هند بلکه در همه کشورهای جهان روز به روز شدیدتر می شود.
وی افزود:کمبود آب در حال حاضر مشکل بزرگی برای همه اقشار مردم بدون توجه به محل زندگی آنان شده است.'
وی که صاحب نظر در امور کشاورزی و مشاور دولتی در امور مربوط به آب می باشد، افزود: 'اکثریت مردم با جنبه اقتصادی کمبود آب که یک موضوع بزرگ در رابطه با بیماریهای ناشی از آب و مصرف آب ناسالم می باشد مواجه هستند
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از باران های نامطمئن رنج می برد تصریح کرد بیشتر کشاورزان همه اندوخته خود را در کشت محصولات کشاورزی هزینه می کنند ولی ریزش نامنظم باران همه رویاهای آنان را نقش برآب می کند.
جودئو، با اشاره به تاثیر کمبود آب بر بخش صنعت تصریح کرد بحران آب علاوه بر کشاورزی بخش صنعت را با مشکل اساسی مواجه کرده است.
وی، در خصوص نقش بخشهای خصوصی و دولتی در رفع کمبود آب در هند، گفت: همه بخش ها بویژه دولتی ،خصوصی و شهروندان برای مقابله با بحران آب همکاری کنند.
چندی پیش گزارشی تحت عنوان 'شاخص مدیریت آب' توسط نیتین گادکاری وزیر منابع آبی هند منتشر شد که در آن تأکید شده بود این کشور با شدیدترین بحران آب در تاریخ بشر روبرو است چراکه حدود 600 میلیون نفر از مردم آن با کمبود شدید آب روبرو هستند و سالانه 200 هزار نفر به دلیل عدم دسترسی به آب سالم جان خود را از دست می‌دهند.
بر اساس اعلام وزارت منابع آبی هند، 60 درصد از منابع آبی هند آلوده است و هند ازنظر کیفیت آب در میان 122 کشور در جایگاه 120 قرار دارد که یک دلیل آن وجود اورانیوم در آب آشامیدنی است به همین خاطر نیاز فوری به حفظ منابع آبی و نحوه استفاده بهینه از آن‌ها وجود دارد.
پیش‌ ازاین بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا نشان داد هند درمیان کشورهایی قرار دارد که استفاده بی‌رویه از آب، منابع آب شیرین این کشور را درخطر نابودی قرار داده است.
'نارندرا مودی'، نخست‌وزیر هند، در تلاش است تا این کشور را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کند؛ اما بحران کم‌آبی در این کشور تهدیدی درازمدت برای اجرای برنامه‌های نخست‌وزیر است.
هند یک‌ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است؛ اما سهم این کشور از منابع آب شیرین جهان تنها 4 درصد است.
در حال حاضر، سومین اقتصاد قدرتمند آسیا با بحران شدید کمبود آب آشامیدنی مواجه است که نه تنها روند رشد و توسعه بلکه سلامت اجتماعی شهروندان را نیز تهدید می کند.
آساق**1424 *1600**1663**