به گزارش پارس نیوز، 

نماینده دولت سوریه در مذاکرات «آستانه»، گفت که آمریکا همانند رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها حمایت می‌کند و باید به حضور غیر قانونی خود در سوریه پایان دهد.

«بشار الجعفری»، نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد و مذاکرات «آستانه» امروز (سه‌شنبه) از آمریکا خواست که نیروهایش را از سوریه خارج کند.

حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی است

جعفری بعد از دهمین نشست مذاکرات آستانه در شهر «سوچی» روسیه و صدور بیانیه پایانی به همین مناسبت، در نشست خبری گفت که عناصر تروریستی داعش با استفاده از مناطق تحت کنترل نیروهای ائتلاف آمریکا در منطقه «التنف»، دست به حملات اخیر زدند.

عناصر گروه تروریستی داعش چهارشنبه هفته گذشته به مناطقی در استان السویداء حمله کردند. در این حمله ۲۰۰ شهروند سوری کشته، بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی و ۳۶ زن و کودک ربوده شدند.

به گزارش شبکه «الإخباریه» سوریه، بشار جعفری با بیان اینکه آمریکا همانند رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند، تصریح کرد: «ما بر خروج نیروهای آمریکا و متحدان آن از اراضی سوریه اصرار داریم؛ چرا که حضور این نیروها غیر قانونی است».

ترکیه ناقض توافق‌هایی است که خود آن را امضا کرده است

او به مفاد بیانیه پایانی نشست امروز سوچی اشاره کرد که در آن هر سه کشور تضمین کننده دست ‌آوردهای نشست‌های آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) خواستار احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شدند و گفت که دولت ترکیه توافق‌های آستانه را نقض کرده است.

او با بیان اینکه ترکیه در عملیات نظامی اخیر خود در منطقه عفرین سوریه هزاران نفر را آواره کرده، اعلام داشت که آنکارا در مناطق تحت اشغال خود مانند شهر جرابلس، اقدام به ساخت شهرک صنعتی کرده است.

جعفری اقدامات ترکیه در شمال سوریه را همانند سیاست‌ها و اقدامات رژیم اشغالگر قدس در منطقه جولان اشغالی سوریه دانست و گفت که این اشغالگری دیر یا زود پایان می‌یابد.

نماینده دائم سوریه در شورای امنیت افزود، دولت ترکیه بر خلاف توافق‌های آستانه در مورد مناطق کاهش تنش، سلاح‌های سنگینی به استان ادلب فرستاده و مناطق شمال سوریه را اشغال کرده است.

او نشست‌های دور دهم مذاکرات آستانه در «سوچی» روسیه را نتیجه‌بخش خواند و اظهار داشت که ایده‌های مهمی در این مذاکرات مانند موضوع برگشت آوارگان سوری مقیم خارج به سوریه به ثمر نشست.

جعفری اقدامات یک‌جانبه، خصمانه و تحمیلی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه را مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دانست و خواستار لغو این اقدامات شد.

او بر آزادسازی تمامی خاک سوریه تأکید کرد و گفت که در این مسئله راه حل میانی وجود ندارد.

کلاه سفیدها، میوه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس است

بشار جعفری در مورد حضور گروه موسوم به «کلاه سفیدها» در سوریه اشاره کرد و گفت «سرویس اطلاعات انگلیس این گروه تروریستی را ایجاد کرد و آن را «کلاه سفیدها» نامید؛ این گروه تروریستی بود که دست به جعل تمام اتهام‌ها علیه سوریه در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرد».

نماینده دولت سوریه در مذاکرات آستانه در مورد بیانیه‌ پایانی آستانه هم گفت که این بیانیه گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش را تروریستی می‌داند؛ بنابر این هرگونه آشتی شامل این گروه‌ها نمی‌شود.