به گزارش پارس نیوز، 

سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن حمله به گردشگران خارجی در تاجیکستان ،هرگونه ارتباط ایران با این حمله را به شدت تکذیب کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص حمله اخیر انجام شده به گردشگران خارجی در تاجیکستان که به کشته و مجروح شدن شماری از آنها انجامید، ضمن ابراز تاسف از این حادثه و محکوم کردن آن گفت: ما هرگونه اقدام تروریستی در نقاط مختلف دنیا، از جمله حادثه اخیر علیه گردشگران خارجی در تاجیکستان را محکوم می‌کنیم.  

قاسمی با انتقاد از مطالب منفی اعلام شده در بیانیه وزارت داخله تاجیکستان علیه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط با این حادثه و وجود پایگاه جهت آموزش اقدامات خرابکارانه در خاک خود را به شدت تکذیب می‌کند و آمادگی دارد جهت بررسی ابعاد این قضیه با مقامات ذیربط تاجیکی همکاری کند. 

سخنگوی وزارت خارجه طرح این قبیل مسائل بی پایه و اساس را به زیان روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و تاجیکستان خواند و ابراز امیدواری کرد که طرفین با کمک یکدیگر به تقویت مناسبات فیمابین بپردازند و اجازه ندهند که دشمنان روابط با طرح این قبیل مسائل خللی در روابط ایجاد کنند.

یکشنبه 29 ژوئیه (هفتم مرداد ماه) خودرویی هفت دوچرخه سوار خارجی را در منطقه «سیبستان» ناحیه «دنغره» استان «ختلان» تاجیکستان زیر گرفت و عاملان این حادثه با چاقو و تبر به گردشگران خارجی حمله کرده و متواری شدند. 

در نتیجه این حادثه چهار گردشگر خارجی از جمله 2 شهروند آمریکایی، یک تبعه اهل سوئیس و یک شهروند هلندی کشته و 2 تبعه سوئیسی مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

بلافاصله بعد از وقوع این حادثه به دستور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان گروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان دادستانی کل، وزارت کشور و کمیته امنیت ملی با هدف شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه تشکیل شد.

وزارت داخله (وزارت کشور) تاجیکستان با انتشار اطلاعیه‌ای، حزب نهضت اسلامی به رهبری حسین عبدالصمدف را مسئول حمله اخیر به گردشگران خارجی در تاجیکستان خواند و مدعی شد که عبدالصمدف چند بار در ایران آموزش دیده است. 

این ادعا در حالی مطرح شده که محی‌الدین کبیری، رهبر در تبعید حزب نهضت اسلامی دخالت در این حمله را تکذیب کرده است.

داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به این گردشگران را برعهده گرفته و وزارت داخله تاجیکستان یک روز بعد از اعلام داعش اقدام به صدور بیانیه کرده است.