به گزارش پارس نیوز، 

نمایندگان کردهای سوریه اعلام کرده اند که با دولت بشار اسد درباره ایجاد نقشه راهی برای "سوریه غیرمتمرکز" به توافق رسیده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، این موضوع هنوز با واکنش و تایید یا رد دولت سوریه روبه رو نشده است.

کردهای سوریه حدود 16 درصد از جمعیت 22 میلیونی این کشور را تشکیل می دهند. کردهای سوریه به دلیل تضاد با دولت ترکیه، تلاش کردند ضمن حفظ کنترل مناطق کردنشین، از رویارویی با دولت بشار اسد خودداری کنند.
به دنبال آغاز بحران در سوریه در سال 2011، نظامیان دولت سوریه از مناطق کردنشین عقب نشینی کردند و نیروهای کُرد توانستند کنترل این مناطق را در دست بگیرند.

"شورای سوریه دموکراتیک" به رهبری کردها اعلام کرد که با دولت سوریه درباره ترسیم نقشه راه به سمت "سوریه دموکراتیک غیرمتمرکز" به توافق رسیده است.

شاخه نظامی "سوریه دموکراتیک" توسط آمریکا مسلح و آموزش داده می شوند.

عکس: "ریاض درار" رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک - عکس آرشیو رویترز

کردهای سوریه: توافق با دولت بشار اسد درباره

رویترز نوشت: روابط میان دولت سوریه و گروه سیاسی - نظامی "سوریه دموکراتیک" به رهبری کردها از اهمیت شدیدی در جنگ داخلی 7 سال اخیر برخوردار بود چرا که دو طرف کنترل بخش عمده ای از خاک سوریه را در دست داشتند.

رویترز اضافه کرد: دو طرف در سال های بحران و جنگ داخلی سوریه، تلاش کردند از رویارویی و جنگ مستقیم با یکدیگر خودداری کنند. دو طرف درباره آینده سوریه دارای نظرات مختلفی هستند. کردها تلاش می کنند به خودمختاری در دولت غیرمتمرکز دست یابند اما دولت بشار اسد سعی می کند از طریق دولت مرکزی پرقدرت، برهمه بخش های دولت سوریه سیطره کامل داشته باشد.

"شورای سوریه دموکراتیک" که توسط کردها رهبری می شود اعلام کرد که در مذاکره با دولت سوریه در دمشق تصمیم گرفته شد کمیته هایی برای گسترش گفتگوها با هدف پایان خشونت و جنگ ایجاد شوند.

عکس: شورای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها که هم اکنون کنترل بخش های زیادی از خاک سوریه را در دست دارد. این گروه تحت حمایت آمریکاست

کردهای سوریه: توافق با دولت بشار اسد درباره

این گروه اضافه کرد که با مقامات دولت سوریه گفتگو کرده است. این گفتگو به دعوت دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه صورت گرفت. قبل از این، گفتگوهای مقدماتی میان دولت و کردها در شهر طبقه سوریه در ساحل رودخانه فرات برگزار شد.

"شورای سوریه دموکراتیک" شاخه سیاسی گروه "نیروهای سوریه دموکراتیک" است. این گروه مورد حمایت آمریکاست و هنگام جنگ علیه داعش توانست یک چهارم خاک سوریه را به کنترل خود درآورد. مناطق تحت کنترل کردها در شرق رود فرات شامل مناطق زراعی و منابع آب و نفت است.

مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

کردهای سوریه: توافق با دولت بشار اسد درباره

رویترز ادامه داد: این مذاکرات نشان می دهد کردهای سوریه تلاش می کنند به توافقی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دست یابند که براساس آن خودگردانی کردها در سوریه حفظ شود. آنها از هم پیمان خود یعنی آمریکا نگران هستند زیرا درباره عملکرد آینده آمریکا اطمینانی ندارند به ویژه که دولت سوریه توانسته است با حمایت روسیه و ایران، بخش اعظم مناطق سوریه را تحت کنترل خود بگیرد.

بشار اسد در سخنرانی های سابق خود وعده داده بود وجب به وجب خاک سوریه را پس بگیرد اما بعد از این در سخنرانی دیگری گفت که آماده مذاکره با گروه "سوریه دموکراتیک" است البته تهدید به استفاده از زور نیز را مطرح کرده است.

بشار اسد تشکیلات کردها برای اداره مناطق تحت کنترل خود را "تشکیلات موقتی" توصیف کرده بود.

نیروهای نظامی "سوریه دموکراتیک" به رهبری کردها - سوریه

کردهای سوریه: توافق با دولت بشار اسد درباره