به گزارش پارس نیوز، 

یک کارشناس اقتصادی انگلیس تمامی اقدامات تعرفه‎ای آمریکا علیه چین را خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی و غیرقانونی خواند.

 تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تعرفه‎های 25 درصدی بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 34 میلیارد دلار، باعث نگرانی کارشناسان اقتصادی در خصوص بروز جنگ تمام عیار تجاری بین واشنگتن و پکن -دو قدرت اول و دوم اقتصادی جهان- شده است. به عنوان مثال، مارتین وولف، مفسر امور اقتصادی و دستیار سردبیر روزنامه فایننشال تایمز، در این خصوص گفت: از دیدگاه من، آنچه آمریکایی‎ها انجام می‎دهند، با توجه به مقررات سازمان تجارت جهانی، غیر قانونی است.

وولف تصریح کرد: تا جایی که من می‎توانم ببینم، تمام این اقدامات (آمریکا) غیرقانونی است. من حدس می‎زنم، بلکه باید بگویم اصلاً گمانه‎زنی نمی‎کنم، زیرا می‎دانم که چین از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد و پای آمریکا را به محکمه این سازمان خواهد کشاند.

این کارشناس اقتصادی افزود از سوی دیگر، آمریکایی‎ها حداکثر تلاش خود را کرده‎اند که سامانه‎ حل و فصل اختلافات را در سازمان تجارت جهانی فلج کنند تا سیستم قوانین این سازمان از هم فرو بپاشد. البته اگر چنین شود، عواقب غیر قابل تصوری برای تجارت جهانی در پی خواهد داشت، زیرا این سازمان تجارت جهانی است که تمامیت تجارت را در سطح جهان تنظیم و مدیریت و برای همه‎ی کشورها تعیین می‎کند که چه اقداماتی (در زمینه تجارت) قانونی و چه اقداماتی غیر قانونی است. از اینرو، در صورتی که آمریکا بگوید ما به این مسائل (مقررات سازمان تجارت جهانی) دیگر هیچ اهمیتی نمی‎‌دهیم، آنگاه بقیه جهان باید تصمیم بگیرند که می‎خواهند درباره این سیستم (قوانین کنونی تجارت جهانی) چکار کنند.