به گزارش پارس نیوز، 

ترامپ بدترین هفته در عرصه سیاست خارجی دولتش را پشت سر گذاشت

پایگاه خبری ووکس در گزارشی نوشت بسیاری معتقدند هفته گذشته، بدترین هفته ترامپ در زمینه سیاست خارجی بود.

 وب سایت خبری ووکس در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به سختی توانست از یکی از بدترین هفته‌ها در دوران ریاست جمهوری خود جان سالم به در ببرد. هفته‌ای که به باور بسیاری بدترین هفته ترامپ در زمینه سیاست خارجی بود.

ووکس در این گزارش نوشت: هفته گذشته ترامپ ثابت کرد تا چه حد در بخش موضوعات مربوط به سیاست خارجی ضعیف عمل می‌کند و امیدها برای بهتر شدنش در این زمینه را کمرنگ کرد.

بنابر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا به جای حمایت از منافع کشورش در کنفرانس خبری 16 جولای در هلسینکی، به روشی تملق‌گویانه در برابر رئیس جمهور روسیه عمل کرد. او نتایج جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص مداخله ادعایی روسیه در انتخابات سال 2016 را رد کرد و صحبتهای پوتین را در این باره پذیرا شد.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ در مسائل دیگر نیز شکست خورد. او از پوتین در خصوص گرجستان و مسئله کریمه نیز انتقادی نکرد. در واقع عملکرد ترامپ در این نشست بسیار بد بود به طوری که دولت آمریکا آماج انتقادات گسترده از سوی اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قرار گرفت. هرچند به نظر نمی‌رسد ترامپ به هیچ وجه از این موضوع ناراحت شده باشد. او از پوتین برای دیدار از کاخ سفید در فصل پائیز دعوت کرده است.

ووکس در ادامه به پنج نکته اصلی درباره عملکرد ضعیف ترامپ در هفته گذشته اشاره کرد.

سرکشی ترامپ

 واشنگتن پست به نقل از یک منبع دولتی نوشت مشاوران ترامپ یک متن 100 صفحه‌ای از آنچه باید و نباید در این نشست بیان کند به او تحویل دادند اما او تقریبا تمام آنها را نادیده گرفت و تمام نشست او در تقابل با برنامه اعلام شده بود. با این حال به دنبال بالا گرفتن انتقادات، روز بعد ترامپ مجبور به عقب‌نشینی از اظهارات پیشین خود شد. 

 دلیل این موضوع یک چیز است. ترامپ حتی اگر بخواهد نمی‌تواند خودش را کنترل کند. کارکنان دولت آمریکا به خوبی از این مسئله آگاهند و تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا حواسشان به این موضوع باشد. مهم نیست برنامه تیم مشاوران او چه بود، ترامپ به شیوه خود عمل کرد.

سیاست خارجی ترامپ

به نظر می‌رسد جنون جهانی ترامپ روشی دارد و آن تمایل به دوری از دوستان و نزدیکی به دشمنان است. به عنوان نمونه اظهارات او در نشست اخیر ناتو، با انتقاد از متحدان واشنگتن بر سر هزینه‌های دفاعی و توهین به آلمان به عنوان اسیر روسیه همراه بود. همچنین ترامپ متحدان آمریکا را تهدید کرد. اگر همه این مسائل با نشست خصوصی دوساعته ترامپ با پوتین مقایسه شود، رویکرد او در سیاست خارجی مشخص می‌شود. دلیل ترامپ هر چه باشد او به دهه‌ها سیاست خارجی آمریکا ضربه زده است.

انتقاد گسترده هم‌حزبی‌های ترامپ

انتقادات گسترده از سوی هم حزبی‌های ترامپ اندکی پس از نشست خبری او در هلسینکی شروع شد. ترامپ به شدت برای اظهارات خود در هلسینکی از سوی جمهوری‌خواهان مورد انتقاد قرار گرفت.

بی‌خبری از محتوای گفتگوهای ترامپ

دنیل کوتس، مدیر امنیت ملی آمریکا، که پیشتر ترامپ را از دیدار خصوصی با پوتین منع کرده بود نیز در جریان جزئیات دیدار خصوصی وی با پوتین نیست. کوتس که به عنوان مدیر امنیت ملی آمریکا در جریان بسیاری از وقایع مهم دنیا است، از آنچه در نشست رئیس جمهورش با پوتین گذشته بی خبر است.

افتضاح ترامپ در نشست هلسینکی

در پایان این مطلب آمده است: ترامپ رئیس جمهور نرمالی نیست پس چرا از او توقع رفتار طبیعی داریم؟ ترامپ بارها همگان را برای آنچه از او به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتظار می‌رود، ناامید کرده و بسیاری از هنجارهای ریاست جمهوری را زیر پا گذاشته است. ترامپ را باید زمانی‌ که به عنوان نماینده آمریکا در عرصه بین الملل حاضر می‌شود یک فاجعه دانست. نشست هلسینکی شاهدی بر این مدعاست.