به گزارش پارس نیوز، 

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه، از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه نامزد ریاست بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه شد.

از فردا به مدت چهار روز ثبت نام رسمی نامزدی ریاست مجلس ترکیه انجام خواهد شد و روز پنجشنبه 12 جولای 2018(21 تیرماه 1397) رییس مجلس ترکیه انتخاب خواهد شد.

مجلس ترکیه 600 نماینده دارد و برای انتخاب رییس مجلس ترکیه دوم سوم آرای مجموع نمایندگان(400 رای) لازم است که در این رای گیری، اگر نامزدی حد نصاب لازم را کسب نکند، در مرحله دوم با همین نسبت رای گیری انجام می شود و اگر در این مرحله نیز رییس مجلس انتخاب نشود، با رای نصف به اضافه یک رای(301 رای) رییس مجلس ترکیه برگزیده خواهد شد.

بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه که پست سیاسی وی در پی تغییر نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاستی حذف شده و در دوره کنونی انتخابات از شهر ازمیر وارد مجلس ترکیه شده است، از شانس بیشتری برای ریاست مجلس این کشور برخوردار است.

بر اساس پیش بینی ها و با توجه به ترکیب ائتلاف سیاسی نمایندگان، انتخاب رییس مجلس ترکیه در مرحله سوم انجام خواهد شد. 

بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه امروز با سوگند 600 نماینده منتخب آغاز به کار کرده و با توجه به لزوم سوگند انفرادی نمایندگان، پیش بینی می شود که مراسم ادای سوگند فردا نیز ادامه یابد.

جلسه امروز مجلس ترکیه، به ریاست دورموش ییلماز نماینده شهر آنکارا از حزب نیک ترکیه به عنوان رییس سنی مجلس در حال برگزاری است.

ییلماز پیش از آغاز جلسه امروز ریاست مجلس و مهر ویژه رییس مجلس را از اسماعیل قهرمان رییس بیست و ششمین دوره مجلس ملی ترکیه تحویل گرفته و پس از آن به اداره جلسه علنی مجلس پرداخت.

قرائت سوگندنامه نمایندگان مجلس ترکیه به شکل انفرادی، از محل کرسی سخنرانی نمایندگان مجلس و بر اساس متن درج شده در قانون اساسی ترکیه و با صدای بلند نماینده انجام می شود.

نمایندگانی که در مراسم ادای سوگند حاضر نباشند، در نخستین جلسه ای که به صحن مجلس بیایند، موظف به ادای سوگند هستند.

فعالیت رسمی نمایندگان منتخب مجلس ترکیه پس از مراسم سوگند آغاز می شود و نمایندگانی که از ادای سوگند رسمی امتناع کنند، از حق قانونی نمایندگی برخوردار نخواهند شد و بر اساس قانون، با رای سایر نمایندگان پارلمان از مجلس اخراج شده و حق نمایندگی آنها سلب می شود. 

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات روز 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) از میان تعداد 59 میلیون و 354 هزار نفر واجد شرایط در داخل و خارج از این کشور 51 میلیون و 183 هزار و 729 نفر پای صندوق های رای رفته اند و میزان مشارکت در این انتخابات 86.24 درصد بوده است.

دوره نمایندگی 600 نماینده مجلس جدید ترکیه پنج ساله است.