به گزارش پارس نیوز، 

رئیس‌جمهور، اعضای کابینه و پارلمان جدید ترکیه روز دوشنبه 18 تیر سوگند یاد کرده و همزمان قانون اساسی این کشور نیز تغییر می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پی پیروزی در انتخابات سراسری، روز دوشنبه ۹ جولای (۱۸ تیر) تحت قانون اساسی جدید این کشور مجددا به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند.

با شمرده شدن ۱۰۰درصد صندوق‌های رای انتخابات ریاتس‌جمهوری، شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) شامگاه چهارشنبه نتایج نهایی را منتشر کرد، که به شرح ذیل می‌باشد:

رجب طیب اردوغان: ۵۲.۵۹ درصد آرا – ۲۶,۳۳۰,۸۲۳ رای

محرم اینجه: ۳۰.۶۴ درصد آرا – ۱۵,۳۴۰,۳۲۱ رای

صلاح‌الدین دمیرتاش: ۸.۴۰ درصد آرا – ۴,۲۰۵,۹۷۴ رای

مرال آکشنر – ۷.۲۹ درصد آرا – ۳,۶۴۹,۰۳۰ رای

مراسم تحلیف اردوغان روز دوشنبه ساعت ۱۶ به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت تهران) در ساختمان پارلمان ترکیه واقع در آنکارا، برگزار می‌شود.

سپس مراسم دیگری در کاخ ریاست جمهوری برای تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی و تنفیذ حکم جدید اردوغان در نظام جدید برگزار خواهد شد. سران و مقامات عالی‌رتبه از کشورهای مختلف در این مراسم حضور خواهند داشت.

«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد اعضای کابینه جدید وزیران ترکیه نیز که از سوی اردوغان انتخاب شده‌اند، روز دوشنبه سوگند وفاداری و پایبندی به قانون اساسی جدید یاد می‌کنند.

در همین حین نیز نمایندگان جدید برگزیده، درپی انتخابات سراسری ۳ تیر، در صحن پارلمان ترکیه برای تصدی کرسی‌های خود سوگند یاد خواهد کرد.

طبق بیانیه شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) تعداد کل آرا مأخوذه در انتخابات پارلمانی 51,183,729 و میزان مشارکت مردم در این انتخابات 86.2% اعلام شد. حزب اردوغان با 42.6%، بیشتر آرا را به خود اختصاص داد و توانست 295 کرسی پارلمانی را به‌دست بیاورد. حزب حرکت ملی‌گرا نیز با 11.1% آرا موفق شد 49 کرسی برای نمایندگان خود تصاحب کند.

پارلمان ترکیه در قانون اساسی قبلی، 550 کرسی داشت که بعد از برگزاری انتخابات سوم تیر و درپی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام حکومتی تعداد کرسی‌ها به 600 صندلی افزایش یافت.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و زودهنگام ریاست‌جمهوری) روز یکشنبه (3 تیر - 24 ژوئن) در 81 استان این کشور برگزار شد. اردوغان با 52.6 درصد در این انتخابات پیروز و مجددا رئیس‌جمهور ترکیه شد.

با توجه به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در سال 2017 (روز 27 فرردین 96) بعد از برگزاری انتخابات سراسری، نظام حکومتی این کشور از پارلمانی به ریاستی تغییر کرد. بر این اساس 21 اصل قانون اساسی ترکیه تغییر می‌کند که مهمترین آن حذف پست نخست‌وزیری و اعطای ریاست دولت به سمت رئیس‌جمهور است.