به گزارش پارس نیوز، 

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی که به نقل از منابع آگاه منتشر شده است، چین در حال آزمایش یک ریل‌گان (سلاح مغناطیسی) قابل نصب بر روی کشتی است که «می‌تواند اهداف را در فاصله 200 کیلومتری با سرعت نزدیک به 9270 کیلومتر بر ساعت نابود کند.»

به عنوان مثال، در صورتی که این سلاح در واشنگتن شلیک شود، گلوله آن می‌تواند کمتر از 90 ثانیه به فیلادلفیا برسد.

ریل‌گان ترکیبی از یک پرتاب‌گر منجنیق‌مانند و یک توپ است که از انرژی مغناطیسی به جای باروت برای بیرون راندن گلوله‌ها با سرعت مافوق صوت که به 7 ماخ (7 برابر سرعت صوت) می‌رسد، استفاده می‌کند. جریان الکتریکی موجب تولید میدان‌های مغناطیسی می‌شود که می‌تواند یک پرتابه را در امتداد دو ریل به بیرون پرتاب کند. این اسلحه بر روی کاغذ می‌تواند از تسلیحات عادی، مانند موشک توماهاوک 1.4 میلیون دلاری، بسیار ارزان‌تر باشد. همچنین، بر خلاف ریل‌گان، موشک‌ها ممکن است رهگیری شده و یا در سامانه‌های آن‌ها اختلال ایجاد شود. ناو‌های جنگی می‌توانند تعداد بسیاری از این پرتابه‌های کوچک و در عین حال پرسرعت مورد استفاده در ریل‌گان‌ها را با خود حمل کنند.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین زده اند تولید هر ریل‌گان چینی، بین 25 تا 50 هزار دلار هزینه به همراه خواهد داشت.

منابع آگاه در گفتگو با سی ان بی سی اعلام کردند: «ریل‌گان چینی نخستین بار در سال 2011 رویت، و در سال 2014 وارد مرحله آزمایش شد. در بازه زمانی بین سال‌های 2015 تا 2017، این سلاح به طوری تنظیم شد که بُرد آن گسترش یافت و قدرت نابودگری آن افزایش پیدا کرد. این سلاح در ماه دسامبر سال 2017 به طور موفقیت‌آمیز بر یک کشتی جنگی سوار شد و آزمایش‌های دریایی را آغاز کرد. هیچ کشور دیگری تاکنون نتوانسته است در این مسئله به موفقیت برسد.»

در این میان، آمریکا نیز سال‌هاست در حال طراحی یک ریل‌گان است. دفتر تحقیقات دریایی نیروی دریایی آمریکا در سال 2005، پروژه‌ای موسوم به «نمونه اولیه ریل‌گان الکترومغناطیس دریایی» را آغاز کرد. هدف این پروژه، ساخت سلاحی با انرژی اولیه 32 مگاژول و بُرد 160 کیلومتری بود.

اکنون ارتش آمریکا نیز به این سلاح‌ها علاقه‌مند شده است. در ماه مارس سال 2018، شرکت «جنرال اتومیکس» اعلام کرد برای تولید یک سلاح الکترومغناطیس، با ارتش آمریکا قراردادی 3 ساله حاصل کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا چین توانسته است به فناوری استفاده از تسلیحات الکترومغناطیسی بر کشتی دست یابد؟ در پاسخ می‌توان گفت که احتمال این مسئله قابل رد نیست. چین هر ساله از نظر فناوری قدرتمندتر می‌شود و ممکن است بودجه بیشتری برای تحقیقات درباره این سلاح اختصاص داده باشد.