به گزارش پارس نیوز، 

واشنگتن تا 15 ژوئن (25 خرداد) فهرستی از کالاهای ساخت چین به ارزش 50 میلیارد دلار منتشر خواهد کرد که 25 درصد تعرفه گمرکی به آنها تعلق خواهد گرفت. ایالات متحده همچنین به دعوای قضایی خود علیه چین در سازمان تجارت جهانی ادامه خواهد داد.

براساس این بیانیه؛ ایالات متحده تا پایان ژوئن محدودیت های سرمایه گذاری در چین و همچنین افزایش و گسترش نظارت های صادراتی بر افراد و نهادهای چینی مرتبط با دستیابی به فناوری های مهم صنعتی را اعلان خواهد کرد.

در واقع هدف آمریکایی ها این است که چینی ها را با اعمال سخت ترین و سنگین ترین تعرفه ها و فشار آوردن بر پکن در ابعاد سیاسی و اقتصادی به مذاکره بکشانند تا بتوانند کسری تجاری خود را در برابر این کشور جبران کنند.

اقتصاد چین برخلاف آنکه مقام های این کشور می گویند همیشه در برابر فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا آسیب پذیر بوده است.این کشور به دلیل وسعت اقتصادی، جمعیت بالا و وابستگی زیادی که به بازارهای عرضه و تقاضا در دنیا دارد بناچار باید امتیازاتی هم بدهد.

چین از بازار دیگر کشورها از آسیا گرفته تا آمریکا ، اروپا ، اقیانوسیه و آفریقا خوب استفاده می کند و سودهای کلانی به جیب می زند و طبیعی است رقبای تجاری بزرگ این کشور هم خواستار امتیازاتی شوند.

هر زمانی که آمریکا از چین خواسته است تا مازاد تجاری را کاهش داده و درها را به روی شرکت های آمریکایی بگشاید و نرخ ارز خود را عمدا دستکاری نکند، اتحادیه اروپا هم با آمریکا دست به دست یکدیگر داده و درخواست های مشابهی را تکرار کرده است و این بار نیز اروپایی هم به دنبال گرفتن امتیازات اقتصادی از چین هستند.

چین با داشتن ذخیره ارزی به ارزشی بیش از 3 هزار میلیارد دلار از پشتوانه خوبی برخوردار است و می تواند امتیازاتی چون خرید محصولاتی از آمریکا به ارزش 200 میلیارد دلار به واشنگتن بدهد و از این ذخیره و از رشد اقتصادی خود حراست کند.

پکن می گوید هدفش واردکردن هشت تا 10 هزار میلیارد دلار کالا تا پنج سال و یا یک دهه آینده است و اگر این هدف قرار است تحقق یابد چه بهتر که بازار چین با کالاهای مرغوب آمریکایی اشباع شود چین از این امر هراسی ندارد.

البته بزرگترین هدف چین بابت اعطای این امتیازات، چه به آمریکا و چه اروپا، این است که بتدریج به فناوری های پیشرفته این کشورها دست یابد تا بتواند زمینه مدرن شدن و تبدیل شدن خود به یک قدرت برتر دنیا را در سال های آینده ایجاد کند.

چین از این پس محصولات بیشتری در بخش کشاورزی و در عرصه انرژی از آمریکا می خرد تا با این شیوه بهانه های آمریکا را در باره مازاد تجاری 370 میلیارد دلاری خود از میان بردارد و رقم را به کمترین میزان برساند.

کاخ سفید بر این امر تاکید می ورزد که چین برای توسعه اقتصادی خود و بهبود بازار مصرفی می خواهد کالاهای بیشتری از آمریکا خریداری کند که خبر بسیار خرسندکننده ای برای دولت آمریکا خواهد بود که با این هدف، یک جنگ تجاری تمام عیار را با چین برنامه ریزی کرده بود.

'سویی شونگ جایو' از تحلیلگران اقتصادی چین و آمریکا از دانشگاه دنوور هم می گوید حق مالکیت معنوی و حراست از آن و خریدهای بیشتر از آمریکا از جمله توافقات پکن با واشنگتن است.

کارشناسان برخی اخبار و گزارش ها مبنی بر اینکه چین حاضر است تا میزان 200 میلیارد دلار از آمریکا خرید کند و یا مازاد تجاری اش را در برابر آمریکا کاهش دهد، بسیار ناباورانه می دانند و معتقدند بعید است پکن تا این اندازه تعامل نشان دهد.