به گزارش پارس نیوز، 

علی‌رغم برگزاری انتخابات سراسری ترکیه و وعده رئیس‌جمهور این کشور برای لغو وضعیت اضطراری، بازداشت‌ها هنوز هم ادامه دارد و 75 نفر به اتهامات امنیتی و تروریستی دستگیر شدند.

نیروهای امنیتی ترکیه طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ نفر را به اتهامات امنیتی و تروریستی بازداشت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» درپی عملیات‌های امنیتی گسترده در شهر «جزیره» واقع در استان «شرناق» ۲۵ نفر به اتهام عضویت در حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) بازداشت شدند.

به گفته منابع امنیتی از این افراد مقادیر زیادی اسناد محرمانه، تجهیزات ارتباطی و سلاح کشف شد.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

همچنین به دستور دادستانی ترکیه، ۳۳ نفر از جمله ۲۸ تبعه خارجی، مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش در استانبول بازداشت شدند. گفته می‌شود این مظنونین قصد اجرای عملیات‌های تروریستی در این شهر را داشتند.

در حالی که رسانه‌های محلی ترکیه پیشتر گزارشاتی از حمایت‌های غیرمستقیم آنکارا از داعش از زمان آغاز بحران سوریه منتشر کرده‌اند اما دولت ترکیه مدعی است که طی ۲ سال اخیر بیش از ۵۰۰۰ داعشی را بازداشت کرده است.

خبرگزاری «آناتولی» در ادامه گزارش داد که ۱۶ نفر در شهرهای مختلف ترکیه به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بازداشت شدند.

در بین این افراد فرماندهان و مقامات عالی‌رتبه نظامی ترکیه نیز دیده می‌شود.

آنکارا سازمان وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین ترکیه‌ای را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از۵۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۵۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

درپی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.