به گزارش پارس نیوز، 

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که دولت یونان به یک نظامی دیگر ترک فعال در کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) حق پناهندگی داده است.

بنا به اعلام ان.تی.وی، اداره پناهندگان دولت یونان به 'اوغور اوجان' یکی از هشت نظامی ترک که پس از شکست کودتا به یونان متواری شده و درخواست پناهندگی کرده بودند، حق پناهندگی اعطا کرده است.

به گزارش این رسانه، کمیسیون رسیدگی به امور پناهندگان یونان تا کنون به سه نفر از هشت نظامی ترک متهم به کودتا از جمله 'سلیمان اوز کایناکچی'، 'احمد گوزل' و 'اوغور اوجان' که به آن کشور فرار کرده اند، حق پناهندگی داده است.

به گزارش ان.تی.وی، رسانه های یونان اعلام کرده اند که دولت آتن به پنج نظامی دیگر ترک نیز حق پناهندگی اعطا می کند.

بنا به اعلام این رسانه، همه این هشت نظامی ترک متواری به یونان 18 ماه در بازداشت موقت بوده و حدود سه ماه پیش آزاد شده اند ولی دولت یونان از استرداد آنها به ترکیه خودداری کرده و هم اکنون همه آنها پس از آزادی، در منطقه ای در حوالی آنتن پایتخت یونان در حفاظت کامل به سر می برند.

به گزارش ایرنا، اواخر سال گذشته میلادی اداره مهاجرت یونان به یکی از هشت نظامی فراری ترکیه به این کشور حق پناهندگی اعطاء کرد که در پی آن مقامات آتن به این تصمیم اداره مهاجرت اعتراض کرده و برای بررسی بیشتر، پرونده را به شورای عالی قضایی ارجاع دادند.

شورای عالی قضایی با بررسی مستندات و تکمیل تحقیقات لازم، ضمن رد اعتراض دولت یونان، اعطای پناهندگی به آن نظامی ترک از سوی اداره مهاجرت را تایید و اعلام کرد که این حکم در خصوص سایر نظامیان فراری نیز صادق است و به همین دلیل حق پناهندگی به همه نظامیان ترک گریخته به یونان اعطاء می شود.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام یونان، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شورای عالی قضایی یونان با تایید حکم پناهندگی این نظامی در واقع قوانین حقوق بین المللی را نادیده گرفت و بدین ترتیب در نزد افکار عمومی، یونان به کشوری حامی و پشتیبان کودتاگران ثبت شد.

هشت نظامی ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) با یک فروند بالگرد نظامی این کشور به جزیره 'دده آغاج' یونان در دریای اژه متواری شده و در خاک یونان درخواست پناهندگی کردند.

مقامات عالیرتبه ترکیه در تماس با همتایان یونانی خود به دفعات خواهان استرداد این نظامیان فراری شده و تاکنون موفق به جلب نظر مقامات سیاسی ـ قضایی یونان نشده اند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی ترکیه، کودتای 15 جولای (25 تیرماه سال 1395) در این کشور را سازماندهی کرده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه، 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.