به گزارش پارس نیوز، 

دیپلمات اسبق آمریکایی و رئیس کنونی یک اندیشکده مطرح این کشور می‌گوید دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، تاکنون نتیجه‌ای جز ایجاد تردید درباره تعهد واشنگتن به خلع سلاح کره شمالی، نداشته است.
در حالی که تحرکات مقام‌های آمریکایی در ارتباط با کره شمالی از یک سو و گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نشست سران این دو کشور در سنگاپور از سوی دیگر ادامه دارد، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا از نتایجی که تاکنون این نشست به بار آورده، انتقاد کرد.

«ریچارد هاس» دیپلمات اسبق آمریکایی در حالی که قرار است وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه برای دیدار با مقام‌های کره شمالی به پیونگ یانگ برود، گفت که نشست سنگاپور جز ایجاد تردید درباره آمریکا نتیجه‌ای نداشت.


ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا

او در حساب خود در توئیتر نوشت: «تاکنون، ایجاد تردید درباره تعهد آمریکا به متحدش کره جنوبی، تضعیف تحریم‌های کره شمالی و ایجاد سوالات و تردیدهایی درباره جدیت آمریکا درباره خلع سلاح اتمی با توجه به شکاف بین لفاظی و واقعیت خلع سلاح اتمی، نتایج اصلی و مهم نشست سنگاپور بوده است».

اظهارنظر این تحلیلگر ارشد و دیپلمات پیشین آمریکایی درباره نشست ترامپ و کیم در حالی مطرح شده که به دنبال این نشست، دو کشور سندی چهار بندی را امضا کردند.

در این سند که دولت ترامپ آن را «سندی جامع» خوانده، کره شمالی با خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در ازای دریافت تضمین امنیتی از سوی آمریکا موافقت کرد (مفاد سند اینجا).

برخی رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر گزارش دادند که کره شمالی در حال توسعه یکی از تأسیسات اصلی خود برای ساخت موشک بالستیک است. 

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده در این تأسیسات، موشک‌هایی تولید می‌شود که کره شمالی می‌تواند از آن برای حمله بدون‌هشدار با سلاح‌ اتمی به تشکیلات نظامی آمریکا استفاده کند (جزئیات بیشتر).

این خبرها در حالی مخابره می‌شوند که مقام‌های واشنگتن پس از نشست سنگاپور بارها اعلام کرده‌اند تا زمان خلع سلاح اتمی کره شمالی فشارها و تحریم‌ها باقی می‌ماند.