به گزارش پارس نیوز، 

رسانه‌های دولتی روسیه مدعی شدند که آمریکا نسل جدید بمب‌های اتمی خود را در مقر‌های ناتو در برخی کشورها از جمله «ترکیه» مستقر می‌کند.

 

 

رسانه‌های دولتی روسیه روز دوشنبه ادعا کردند که آمریکا قصد ارسال نسل بعدی بمب‌های اتمی هدایت شونده «بی-61،12» را به مقرهای ناتو  در کشورهای اروپایی از جمله «ترکیه» دارد.


مقرهای ناتو در ترکیه

به نوشته وبگاه روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، آنطور که در بیانیه  وزارت  امور خارجه آمریکا آمده است، بخش امنیت اتمی وزارت انرژی با همکاری نیروی هوایی این کشور  به تازگی دو آزمایش غیراتمی را بر این بمب‌ و در منطقه «تونوپا» در «نوادا»  انجام داده‌اند.

براساس این گزارش، این آزمایش که  اولین نمونه در نوع خود است،  به هدف افزایش مدت عمر بمب بی-61 برای انطباق  با نسل بعدی هواپیما‌هایی از جمله بمب افکن «بی -2 ای» است.

در بیانیه بخش امنیت اتمی وزارت انرژی آمریکا در این زمینه آمده است: «بمب بی -61،12» جایگزین بمب‌های نسل قبلی موجود در زرادخانه اتمی آمریکا می‌شود و قرار است سری اول تولید کامل این بمب‌ها در سال مالی 2020 انجام شود.»

مقر‌های ترکیه‌ای ناتو در شهر‌های ازمیر، دیاربکر، آنکارا و استانبول و برخی مکان‌های دیگر قرار دارد.

بر اساس طرح وزارت دفاع آمریکا، متحدان ناتو باید تا سال 2020 آمادگی اعزام 30 گردان، 30 اسکادران هواپیما و 30 کشتی جنگی را داشته باشند.

  بی-61 ،مهم‌ترین  جنگ افزار اتمی در زرادخانه آمریکا بعد از جنگ سرد است. طول این بمب 3.58 متر و وزن آن 320 کیلوگرم است.