به گزارش پارس نیوز، 

به دنبال بیانیه روز گذشته (سه شنبه) وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درمورد ترکیه، آنکارا روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را به دو رویی و ریاکاری متهم کرد.

وزیران امورخارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه شنبه در نشستی در بروکسل، با صدور بیانیه ای اعلام کردند که ترکیه با سیاست هایی که در پیش گرفته است، روز به روز خود را از این اتحادیه دورتر می کند.

در این بیانیه ضمن انتقاد از سیاست های آنکارا آمده است: فصل های مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قابل بحث نیست. حتی این فصل ها نمی توانند آغاز شوند. متاسفانه هیچ پیشرفتی در روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا حاصل نشده است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که تمدید اتحادیه گمرکی میان اتحادیه اروپا و ترکیه دیگر برای اروپایی ها مطرح نیست. 

در واکنش به این موضوع، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد، این بیانیه آشکارا نشان می دهد که اتحادیه اروپا با آنکارا صادق نیست. 

از سوی دیگر، «عمر چیلیک» وزیر امور اروپایی ترکیه نیز امروز (چهارشنبه) در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: این بیانیه ذهنیت ضدیت با ترکیه و بی بصیرتی آنها را نشان می دهد.

در واقع می توان گفت که بیانیه وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بازتاب دهنده گزارش کمیسیون اروپا درباره صلاحیت کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است که در ماه آوریل امسال منتشر شد. 

در این گزارش نیز دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود شرایط برای آغاز فصل جدید مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فراهم نیست و در واقع این گزارش پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق در آورد.

روابط اتحادیه اروپا با ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل برخی تنش‌ها بخصوص پس از کودتای نافرجام 2016 و سرکوب‌ها در این کشور دچار تنش شده است.

تنش‌های موجود در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا زمانی به اوج رسید که در سال 2017 مسئولان برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و هلند به مقامات حزب حاکم ترکیه اجازه ندادند برای تبلیغ در حمایت از همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه که مد نظر رجب طیب اردوغان بود، نشست ها و گردهمایی های انتخاباتی برگزار کنند. این مخالفت‌ها موجب شد رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد شدید از رفتار مقامات کشورهای اروپایی آنها را با نازیسم مقایسه کند.

درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در 14 آوریل 1987 ارائه شد.

ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته و مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر 2005 آغاز شد.