آنگلا مرکل روز جمعه (20 فروردین) گفت توافق با ترکیه، میزبان حدود 2.7 میلیون سوری، عامل مهمی در کاهش سیل هجوم پناهجویان به اروپاست .اولین گروه از پناهجویان روز دوشنبه از یونان بازگردانده شدند.

 مطابق با این توافق، اروپا تعدادی سوری را به طور مستقیم از ترکیه پذیرش می‌کند، بودجه در اختیار آنکارا قرار می‌دهد، امکان سفر شهروندان ترک به اروپا بدون روادید میسر شده و روند مذاکرات عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا تسریع می شود.

مرکل از مخالفان دیرینه عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا همچنین گفت ترکیه این حق را دارد تا روابط خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند ولی نه این که به زودی به عضویت کامل این اتحادیه در بیاید و حق روادید آزاد دریافت کند.

مرکل همچنین درباره خروج پناهجویان گفت وی قویا متقاعد شده است که روشن کردن  این موضوع که ما با مهاجرت غیر قانونی مبارزه می کنیم، اقدامی درست است.

تصویری از یک کودک پناهجو در پشت حصار در مرز یونان- مقدونیه (عکس خبرگزاری فرانسه)

تصویری از یک کودک پناهجو در پشت حصار در مرز یونان- مقدونیه (عکس خبرگزاری فرانسه)

وی همچنین گفت اروپا نمی تواند کنار بایستد و نظاره گره باشد که قاچاقچیان انسان کنترل اوضاع را به دست بگیرند. در همین حال بنابر نظرسنجی‌های شبکه های تلویزیونی آ آر دی و زد دی اف، شهروندان آلمانی به این توافق اطمینان چندانی ندارند.

بنابر نتایج نظر سنجی تلفنی که شبکه تلویزیونی زد دی اف انجام داده است، فقط 38 درصد از یک هزار و 261 نفراز پرسش شوندگان بر این باورند که این توافق موجب کاهش شمار پناهجویان به اروپا در سال جاری خواهد شد.

بنابر نتایج نظر سنجی شبکه آ آر دی نیز، حدود 40 درصد می گویند که شمار پناهجویانی که به آلمان می آیند، کاهش خواهد یافت .

بنابر نتایج این نظرسنجی فقط 17 درصد از پرسش شوندگان ترکیه را شریک قابل اعتمادی می دانند و 27 درصد می گویند ترکیه در نهایت باید به عضویت اتحادیه اروپا در آید.

بنابر نتایج این نظر سنجی، 56 درصد از پرسش شوندگان این توافق را بد می دانند. حدود 69 درصد از پرسش شوندگان در نظرسنجی شبکه زد دی اف نیز با آن مخالفند.