سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد: توافق رهبران اروپایی با ترکیه، نتوانست بر ناکامی اتحادیه اروپایی در حل بحران جهانی پناه جویان و شانه خالی کردن از آن، سرپوش بگذارد.

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس این توافق که در اجلاس سران اروپا با ترکیه در بروکسل حاصل شد، پناه جویانی که از طریق دریا به یونان می‌رسند، در صورتی که درخواست پناهندگیشان رد شود، به ترکیه برگردانده شوند.

 

بر این اساس، ترکیه، در قبال پذیرش بازگشت پناه جویان به خاک این کشور، از کشورهای اروپایی کمک‌های مالی و امتیازات سیاسی دریافت می‌کند.

 

"جان دالهویسن"، رئیس امور اروپا و آسیای مرکزی در سازمان عفو بین‌الملل گفت: وعده‌های اتحادیه اروپا مبنی بر محترم شمردن قوانین بین‌المللی و اروپایی و پایبندی به آن، به مثابه پوششی از شکر بر قرص سمّ سیانید است که اروپا باید آن را ببلعد، چرا که اروپا بر اساس اصل حمایت از پناه جویان، ملزم به حمایت از آنان است.

 

وی افزود: تضمین احترام کامل قانون بین‌المللی، با بازگرداندن همه پناه جویانی که به جزایر یونان می‌رسند، همخوانی ندارد.

 

دالهویسن همچنین هشدار داد: ترکیه، برای مهاجران و پناه جویان، کشور امنی نیست، بنابراین هرگونه توافق در زمینه بازگرداندن مهاجران بر اساس این فرضیه معیوب و غیرقانونی و غیراخلاقی است.