به گزارش پارس نیوز، 

در پی اعلام حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر موافقت با بازشماری دستی آرا و مخالفت با ابطال آرای نظامیان و آوارگان، احزاب کرد عراقی مخالف و موافق نتایج انتخابات از آن استقبال کردند.

«مثنی امین» رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان عراق در پارلمان عراق با استقبال از این تصمیم، گفت: دادگاه عالی فدرال عراق مسیر درستی را برای احیاء روند سیاسی در عراق انتخاب کرده است.

وی افزود: همزمان باید تاکید کرد تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق پیروزی بزرگی برای اراده مردم بوده و می توان با این تصمیم عراق را از بحران سیاسی موجود خارج کرد.

«احمد حاجی رشید» رئیس فراکسیون جماعت اسلامی کردستان عراق در پارلمان این کشور که حزب متبوعش یکی دیگر از احزاب معترض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق است اظهار داشت:از تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق استقبال می کنیم و آن را یک پیروزی ارزیابی می کنیم چرا که آنها در دادگاه عالی فدرال عراق بصورت کاملا مستقل و به دور از تاثیرگذاریهای سیاسی تصمیم گرفتند.

نامبرده در ادامه اظهار کرد: پارلمان عراق تصمیم به ابطال نتایج آرای نیروهای نظامی گرفته بود اما دادگاه عالی فدرال عراق این تصمیم را رد کرده و از این رو آرا باید بصورت دستی بازشماری شوند.

این عضو کرد پارلمان عراق افزود: دادگاه عالی فدرال عراق همچنین تصمیمات پارلمان را مخالف قانون اساسی ندانسته و بر این اساس و به برای بازشماری آرا تعدادی از قضات جایگزین اعضای کمیسیون عالی انتخابات خواهند شد.

«عرفات کرم» رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان عراق نیز با استقبال از تصمیم امروز دادگاه عالی فدرال عراق تاکید کرد که تصمیم دادگاه در خصوص مخالفت با ابطال آرای نیروهای نظامی و آرای آوارگان جای بسی خوشحالی است.

وی اضافه کرد: ما از ابتدا تاکید کردیم که بیمی از بازشماری دستی آرا نداریم اما مخالف ابطال کامل آرای نیروهای نظامی و آوارگان هستیم .

دادگاه عالی فدرال عراق روز پنج شنبه در پاسخ به شکایات احزاب عراقی ضمن قانونی دانستن بازشماری دستی آرای نتایج انتخابات پارلمان عراق و تصمیمان پارلمان برای اصلاح قانون انتخابات ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان را رد کرد.

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در 22 اردیبهشت ماه و اعتراض احزاب عراقی به نتایج آن پارلمان عراق در نشستی قانون انتخابات را اصلاح کرده و رای به پایان فعالیت کمیسیون عالی انتخابات در عراق داد و همزمان مجموعه ای از قضات را برای مدیریت امور کمیسیون در عراق تعیین کرد.

پارلمان همچنین با ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان، بر بازشماری دستی آرا در سراسر کشور تاکید کرد اما 

مخالفان و موافقان نتایج انتخابات در خصوص تصمیمات پارلمان به دادگاه عالی فدرال عراق شکایت کردند.