به گزارش پارس نیوز، 

حامیان و منتقدان دونالد ترامپ، عملکرد وی در دیدار با رهبر کره شمالی و بیانیه مشترک امضا شده از سوی آن‌ها را طبق معیار «برجام» می‌سنجند. در واقع هر دو طرف برای اثبات انتقادات یا تمجیدهای خود از دیدار روز گذشته ترامپ با کیم جونگ اون به ماجرای توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کنند.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ارزیابی خود از دیدار روز گذشته ترامپ و کیم جونگ اون، گفت: «هرچند از اینکه رئیس جمهوری و کیم جونگ اون توانستند با یکدیگر دیدار کنند، خرسند هستم، اما دشوار بتوان مشخص کرد دقیقا چه چیزی رخ داد.» وی افزود که از مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور که قرار است مذاکرات آتی را هدایت کند، خواسته است تا جزئیات آن چیزی را که دولت مدنظر دارد، توضیح دهد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، باب منندز، عضو ارشد دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا نیز که از مخالفان برجام بوده است، درباره دیدار ترامپ با کیم جونگ اون گفت: «به ازای گرفتن سلفی‌ها در سنگاپور، ما سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های خود را تضعیف کردیم.»

در واقع از دید حامیان برجام در آمریکا، نشست سنگاپور نشانه عدم آمادگی ترامپ و مهارت مذاکراتی ضعیف وی بود. در مقابل به نظر می‌رسد که مخالفان برجام مایل هستند که صبر پیشه کرده و نظاره‌گر سیر وقایع آتی باشند.

از جمله این افراد، سناور تام کاتن، که از حامیان ترامپ و مخالف برجام است، خواهان صبر و تحمل شده و از سوی دیگر تلاش دارد این نکته را رد کند که دیدار ترامپ با کیم جونگ اون - پس از لغو برجام - اقدامی غیرعاقلانه است.

از سوی دیگر ویکتور چا، استاد دانشگاه جورج‌تاون و مدیر پیشین بخش آسیای شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جورج بوش پسر می‌گوید: «پامپئو هم‌اکنون باید مذاکرات دشوار و چندساله‌ای را با پیونگ‌یانگ در پیش بگیرد، همچون مذاکراتی وزیر خارجه پیشین، جان کری با ایران ... ترامپ توافق اوباما با ایران را به عنوان "بدترین توافق" توصیف کرد، اما وی با چالش‌های عمده‌ای برای دستیابی به چیزی مانند آنچه اوباما به دست آورد، نیاز دارد.»