به گزارش پارس نیوز، 

یک تحلیلگر مسائل کره شمالی می‌گوید در تمامی رایزنی‌های غیررسمی که با مقام‌های این کشور داشته آنها به مسئله «برجام» اشاره کرده‌اند.

«سوزان دی‌مگیو»، تحلیلگر اندیشکده آمریکایی «نیو امریکا» به پالیتیکو گفت: «در مذاکرات غیررسمی که من با مقام‌های کره شمالی داشته‌ام آنها همواره به مسئله برجام اشاره می‌کنند.»

به نوشته «پالیتیکو»، «دی‌مگیو»، یکی از تحلیلگران کره شمالی است که گاهاً با نمایندگان کره شمالی به صورت غیررسمی گفت‌وگو می‌کند. 

پالیتیکو در این گزارش نوشته لغو توافق هسته‌ای برجام روی مذاکرات دولت ترامپ با کره شمالی سایه انداخته است.

سیاستمداران حزب دموکرات در آمریکا می‌گویند اقدامات ترامپ در خصوص ایران، باعث می‌شود دست ترامپ برای توافق با کره شمالی بسته‌تر شود. 

«بن کاردین»، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از توافق بین‌المللی خارج شد، روی اعتبار آمریکا اثر می‌گذارد. نمی‌خواهم در این مورد مبالغه کنم، ولی این کار سودبخش نیست.»

دستیاران ترامپ، از سوی دیگر می‌گویند ترامپ با لغو برجام جدیت خودش را درباره انتظاراتش از توافق هسته‌ای با کره شمالی به نمایش گذاشته است.

مقام‌های سابق آمریکایی و تحلیلگران، علی‌رغم این، توافق با کره شمالی را دشوارتر می‌دانند. 

پالیتیکو می‌نویسد: «بر خلاف ایران که همیشه بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش تأکید می‌کرد، کره شمالی سلاح هسته‌ای دارد و حتی تهدید کرده از آنها علیه آمریکا استفاده خواهد کرد.» 

مطابق این گزارش، برنامه هسته‌ای کره شمالی در کل پیشرفته‌تر و گسترده‌تر است و تأسیسات آن زیر زمین مخفی شده‌اند. به همین دلیل کشف آنها سخت‌تر و برچیدن کامل آن با حمله نظامی تقریباً محال است. تمام این عوامل باعث می‌شود رهبر کره شمالی در مذاکرات با آمریکا از ابزارهای چانه‌زنی بیشتری در مقایسه با ایران برخواردار باشد.