به گزارش پارس نیوز، 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در «نشویل» ایالت «تنسی» بار دیگر از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دفاع کرد و گفت: «من سه هفته پیش، به منظور تضمین این مسئله که رژیم ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، آمریکا را از توافق هولناک و یکطرفه توافق هسته‌ای ایران خارج کردم».

وی در ادامه دفاع از خروج واشنگتن از برجام که انتقادات زیادی را در بین کشورهای اروپایی به همراه داشت، گفت: «ما به جای آنکه مثل همیشه از جانب  آمریکا عذرخواهی کنیم، در نهایت از کشور بزرگ خود دفاع کردیم».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از توافق هسته‌ای خارج شد که کشورهای اروپایی عضو این توافق بر لزوم حفظ آن تأکید داشتند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی تهران به این توافق بین‌المللی را مورد تأیید قرار داده بود.