به گزارش پارس نیوز، 

منابع اطلاعاتی آمریکایی اعلام کردند که روسیه سامانه دفاع موشکی «اس-۵۰۰» را با موفقیت آزمایش کرده است.

به نوشته وبگاه «میلیتری مگزین» درست تنها چند روز بعد از دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مبنی بر تولید انبوه این سامانه دفاع هوایی قدرتمند، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که مسکو این سامانه را با موفقیت آزمایش کرده است.

بر اساس این گزارش، این سامانه تا ششصد کیلومتر برد درگیری با اهداف را دارد درحالی که سامانه «اس-۴۰۰» چهارصد کیلومتر برد دارد. موشک‌های اس-۵۰۰ قادرند موشک‌های بالستیک برد کوتاه مافوق صوت و هواپیماهای هشدار سریع آمریکا موسوم به آواکس و مراکز فرماندهی هوایی این کشور را هدف گیرند.

آنطور که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی گفته‌اند سامانه دفاع موشکی اس-۵۰۰ تا برد 481 کیلومتری آزمایش شده که خود حدنصاب جدید جهانی در زمینه پدافند موشکی محسوب می شود.

این سامانه با استقرار در کالینگراد روسیه می‌تواند تمامی لهستان، بخش اعظم آلمان از جمله برلین را در پوشش داشته باشد. استقرار این پدافند در شرق دور روسیه نیز تهدید جدی علیه عملیات نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی است.

ولادیمیر پوتین چندی قبل در جریان نشست با مدیران شرکت‌های صنایع دفاعی روسیه گفت: «یکی از وظایف مهم توسعه ابزارهای دفاعی است. توسعه و تقویت فناوری لازم در زمینه دفاع هوایی، ادامه نوین سازی سامانه‌های "پنتسر" و آماده شدن برای تولید انبوه جدیدترین سامانه اس-۵۰۰ که قادر به حمله به اهداف بسیار دور باشند، امری ضروری است.»