به گزارش پارس نیوز، 

ماکسیم مینیچوف دبیر شورای جهانی خبرگزاری ها و رییس خبرگزاری بلغارستان با بیان اینکه مسایل مربوط به برجام دشوار و تغییر و تحولات مربوط به آن سریع است، در حاشیه این نشست گفت: رهبران روسیه و فرانسه در نشست اصلی این همایش موضع گیری خوبی در ارتباط با خروج آمریکا از برجام داشتند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه دیپلماسی بین المللی وضعیت شفاف نیست، افزود: تصمیم گیری ها و اظهارات سیاسی، متغیر است و این تنها به ایران مربوط نمی شود و کشورهای دیگر مانند روسیه نیز تحریم شده اند.

مینیچوف اضافه کرد: مذاکره با ایران در برجام خیلی خوب بود و دستاوردهای بین المللی داشت، ولی نمی دانم چرا ترامپ کار را خراب کرد.

وی ادامه داد: ترامپ همچنین با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس علیه صلح اقدام کرد. 

دبیرکل شورای جهانی خبرگزاری ها ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران با گام برداشتن در مسیر تعمیق روابط بین کشورها به تثبیت صلح جهانی و جلوگیری از بروز جنگ کمک کنند.

وی گفت: بلغارستان همواره روابط خوبی با ایران داشته است و به دلیل تاریخ و تمدن قدیمی ایران، تصویر بسیار زیبایی از آن در اذهان مردم ما وجود دارد.

سیف الحق سفیر بنگلادش در مسکو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همان گونه که شرکت کنندگان در نشست سن پترزبورگ اعلام کردند، خروج از برجام مخالف رویکرد و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

وی با اشاره به روابط ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله بنگلادش افزود: اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورها ناعادلانه و مانع گسترش مناسبات دوستانه بین کشورهاست. 

الحق بر لزوم ادامه گفت و گوهای بین المللی برجام با هدف کمک به تعمیق صلح جهانی تاکید و یادآوری کرد: ایران و بنگلادش روابط تاریخی و دوستانه ای باهم دارند و ما از اقدام آمریکا در خروج از برجام و تحریم ایران خوشحال نیستیم.

انریکو لوییس گونزالس رییس خبرگزاری 'لاتینا پرسا' کوبا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما همواره مخالف تحریم های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا علیه ایران و هر کشور دیگری به هر بهانه ای بوده ایم.

گونزالس افزود: ما 60 سال طعم تلخ تحریم های یکجانبه آمریکا را چشیده ایم و از این رو هر کاری که بتوانیم علیه آن انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه اقدام ترامپ در خروج از برجام به عنوان یک سند حقوقی بین المللی برای مردم و رهبران جهان قابل فهم نیست، ادامه داد: از این رو بود که رهبران روسیه و فرانسه در نشست اصلی همایش بین المللی سن پترزبورگ مخالفت خود را با این اقدام ترامپ به جهانیان اعلام کردند.

گونزالس تاکید کرد: افکار عمومی جهان به خوبی آگاه است که تحریم و بلوکه کردن کشورها مانعی در مسیر صلح، عامل بازدارنده در توسعه همکاری های بین المللی و غیرقابل قبول است، اما ترامپ گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و زور می گوید.

وی گفت: ما ایران را دوست خود می دانیم و معتقدیم باید هر کاری که از دست مان بر می آید برای شکستن تحریم های ناعادلانه آمریکا انجام دهیم.

ریاد حداد سفیر سوریه در روسیه نیز گفت: اقدام ترامپ در خروج از برجام، اعتماد کشورها را از بین می برد و مناسبات تجاری را با مانع مواجه می کند.

حداد افزود: اجماع رهبران حاضر در نشست اقتصادی سن پترزبورگ درخصوص این که آمریکا بدون اعتنا به جامعه بین المللی، گام های یکجانبه در زمینه های مختلف برمی دارد، حاکی از آن است که جهانیان رفتارهای غیرعقلانی ترامپ را برنمی تابند و آن را قابل قبول نمی دانند.

وی اضافه کرد: خروج آمریکا از برجام و لغو دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی نشان از شکست راهبردهای جهانی آمریکا و لزوم اقدام جهانی برای مقابله با آن دارد و این وضعیت اروپا باید برجام را حفظ کند. 

دمیتری بلیازوف، از مدیران شرکت نفتی 'آر. ان.جی.اس' روسیه نیز با بیان اینکه اقدام آمریکا در اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورها خارج از قواعد شناخته شده در عرف روابط بین المللی است، گفت: جهان دیگر این گونه رفتارها را بر نمی تابد. 

وی افزود: آمریکا با اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورهای دیگر، قواعد بازی را به نفع خود به هم می زند و این قابل قبول نیست. 

بیست و دومین همایش بین المللی سن پترزبورگ دیروز و امروز با شرکت نمایندگان بیش از 140 کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نشست اصلی و پایانی این همایش تبدیل به فرصتی برای انتقاد از سیاست های آمریکا و خروج این کشور از برجام شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در انتقاد از تصمیمات یکجانبه آمریکا اظهار داشت: گویا همه کشورها در حال بازی کردن فوتبال هستند با این تفاوت که قوانین جودو در زمین فوتبال حاکم شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با انتقاد از عملکرد یکجانبه آمریکا در توافق های بین المللی گفت: ما در حال دفاع از حق حاکمیت خود هستیم و معتقدیم که دفاع از برجام در واقع دفاع از حق فرانسه است.

وی گفت: شرایط به گونه ای است که گویا هر چهار سال دولت های آمریکا ممکن است زیر توافقات بین المللی بزنند، از این رو امیدواریم دوره ریاست جمهوری در این کشور به 10 سال افزایش یابد تا شاید مشکل تا حدی برطرف شود.

بیش از 2 هزار صاحب نظر و کارشناس اقتصادی و رسانه ای در این نشست حضور داشتند و هر گاه انتقادی از سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا مطرح می شد، سخنران را تشویق می کردند.