به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به درماندگی و استیصال اتحادیه اروپا برای نجات برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته ای پرداخته و نوشت: سیاستمداران این اتحادیه با استیصال و درماندگی به تصمیم دونالد ترامپ برای لغو توافق هسته ای واکنش نشان می دهند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا در مناقشات با آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران به صورت روزافزون درمانده و مستاصل است.

"یان آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز سه شنبه در بروکسل در اظهاراتی درباره حمایت از برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق ابراز دلسردی کرده و گفت: اتحادیه اروپا برای امنیت خود مبارزه می کند و نمی خواهد ایران بمب اتمی بسازد. البته وی با توجه به لغو برجام از طرف آمریکا در این باره ابراز دلسردی و ناامیدی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده است که  واشنگتن بعد از خروج از توافق هسته ای با ایران فشارهای مالی بی سابقه ای را می خواهد بر ایران وارد کند.

"پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان اقدام یکجانبه آمریکا در این راستا را مشکل ساز اعلام کرده است. وی البته در این باره که اتحادیه اروپا چگونه به این مسئله واکنش نشان می دهد نخواست حدسی بزند.

وی درباره پیشنهاد اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا درباره به کارگیری مقررات ممنوعه مربوط به سال های 90 برای حمایت از شرکت های اروپایی در مبادلات تجاری با ایران نیز گفته است: دولت آلمان هنوز نظر نهایی خود در این باره را اعلام نکرده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه المان نیز روز گذشته در واشنگتن با همتای آمریکایی خود درباره برجام دیدار و گفتگو کرد؛ دیداری که نشان داد اختلافات طرفین در خصوص برجام همچنان پابرجاست.

وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به تهدیدات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران گفته است که سخنرانی پامپئو نشان داده است که آمریکا اسیر سیاست شکست خورده خود است. ایران بدون توجه به این سخنان همراه با شرکای خود به دنبال یافتن راه حلی برای حفظ برجام است.

در این شرایط پارلمان اروپا در پیش نویس قطعنامه ای از اروپاییان خواست تا در برابر سیاست رئیس جمهور آمریکا به صورت قدرتمندانه تر با هم متحد شوند.

در پارلمان اروپا نگرانی ها درباره اینکه از طرف ترامپ نادیده گرفته شوند، افزایش می یابد. نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا حالا برگزاری یک نشست سران اتحادیه اروپا-آمریکا را درخواست کرده اند.

به نوشته روزنامه "تاگس شاو" آلمان، غرب همواره یک فرم کوتاهی برای کلمه اروپا و آمریکا بود. اما آیا این غرب از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ هنوز وجود دارد؟

نویسنده در ادامه با اشاره به لیست طولانی اختلاف نظرهای بین اروپا و آمریکا از جمله درباره توافق اتمی با ایران، توافق آب و هوا، و مسئله تعرفه های گمرکی نوشت: لیست این اختلاف نظرها به اندازه ای به صورت روزافزون طولانی می شود که همچنین پارلمان اروپا برای وضعیت مناسبات دو سوی آتلانتیک ابراز نگرانی جدی کرده است.

پارلمان اروپا بر این عقیده است که سیاست اول آمریکای ترامپ هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا را به خطر می اندازد. این مسئله در پیش نویس قطعنامه ای که پارلمان اروپا تهیه کرده است که قرار است در تابستان روی آن توافق شود نیز آمده است.

المار بروک، از نمایندگان بلند پایه پارلمان اروپا درباره تجزیه و فروپاشی اردوگاه غرب سخن گفته و اظهار داشته است که آمریکا همچنان یک شریک مهم برای ما است اما با اهمیت کم تر، چرا که ما در مسائل مهم و واقعی از هم دور می شویم و به این ترتیب مفاهیم استراتژیک نابود می شود.

المار بروک همچنین بر این عقیده است که ترامپ دنبال شریک نیست بلکه تنها فرمانبردار می خواهد.

طرح پیش نویس پارلمان اروپا همچنین درخواست تشکیل یک نشست فوری اتحادیه اروپا-آمریکا را مطرح کرده است.

در این طرح پیش نویس پارلمان اروپا همچنین پیشنهاد تاسیس یک شورای سیاسی دو سوی آتلانتیک هم آمده است. این پیش نویس همچنین تقویت اتحادیه دفاعی و تلاش برای حفظ برجام را مورد تاکید قرار داده و در این باره سخن به میان آورده است که اتحادیه اروپا باید خودکفا و بالغ شود.