به گزارش پارس نیوز، 

وزارت دادگستری آمریکا درخواست بررسی گزارش‌های مربوط به نفوذ ماموران پلیس فدرال این کشور در کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور را ارائه داد.

 به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره نفوذ پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات سال 2016، وزارت دادگستری آمریکا به طور رسمی درخواست بررسی درباره سوء استفاده احتمالی اف بی آی از روند نظارتی را مطرح کرد.

این خبر چند ساعت پس از آن منتشر شد که ترامپ از وزارت دادگستری تقاضای بررسی ادعاهای مربوط به این موضوع را داد که که بر مبنای آن مقامات فدرال این کشور کمپین انتخاباتی او را با مقاصد سیاسی مورد نظارت قرار داده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت که او می‌خواهد بداند آیا درخواست  جاسوسی از ستاد او سوی افراد دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، صورت گرفته است یا خیر.

وزرات دادگستری آمریکا از بازرس کل پرونده مداخله در انتخابات 2016، درخواست کرده تا با داستان‌های فدرال برای بررسی جرائم علیه پرسنل اف بی آی همکاری کند. کارکنان اف بی آی متهم هستند که در زمان بررسی تبانی صورت گرفته میان کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه، مرتکب جرم شده‌اند.

در بیانیه وزارت دادگستری -که از سوی سخنگوی این وزارتخانه قرائت شد- آمده است: وزارت دادگستری از بازرس کل می‌خواهد تا بررسی روند اجرای نظارت اطلاعات خارجی را به منظور بررسی اینکه آیا انگیزه سیاسی در نحوه انجام تحقیقات ضد اطلاعاتی درباره اشخاصی که متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند، وجود داشته است، انجام دهد.

راد روزنستاین، معاون وزیر دادگستری آمریکا هشدار داد وزارت دادگستری پس از بررسی نظارت اطلاعات خارجی، اقدامات مناسب را در صورت مشخص شدن هر گونه تخلفی در پیش خواهد گرفت. معاون دادستان کل آمریکا در بیانیه ای گفت: اگر هر کسی در کمپین انتخاباتی رئیس جمهور با اهداف ناشایست نفوذ یا آن را تحت نظر داشته است، ما باید از این اقدام آگاه شویم و اقدام مناسب را در این خصوص اتخاذ نمایم.

اوایل این هفته روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست افشاء کردند عملیاتی به نام «طوفان آتش»  در این خصوص از سوی اف بی ای از تابستان سال 2016 اجرا شده است.

در بخشی از این عملیات، استفان هالپر، یکی از ماموران پلیس فدرال آمریکا وظیفه گرفتن اطلاعات از جورج پاپادوپولوس و کارتر پیج  و سام کلووویس از دستیاران کمپین انتخاباتی ترامپ و دیگر اعضای ستاد انتخاباتی را بر عهده داشته است. پاپادوپولوس بعدها متهم به ارائه اطلاعات اشتباه به اف بی آی در خصوص ارتباط با روسیه شد.

رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر در پیام‌های توئیتری خود این جنجال را بزرگتر از رسوایی واترگیت عنوان کرده بود، که در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا شد.

تحقیقات اولیه در این خصوص در ماه مارس آغاز شده است.