به گزارش پارس نیوز، 

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته طی مصاحبه ای با شبکه سی.ان.ان. انترنشنال در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: آمریکا، به دلیل‌ عدم پایبندی به توافقی که امضا کرده، بازنده خروج از برجام خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه توافقات بین المللی مطابق با خواسته یک طرف فسخ یا امضا نمی‌شود، افزود: توافق هسته ای ایران با آمریکا و 6 کشور دیگر فرایند منفی را که سالها ادامه داشت، به وضعیتی مثبت تبدیل کرده و امیدهایی را ایجاد کرده بود و اکنون به طور ناگهانی این فرایند با تصمیم ترامپ در جهت معکوس تغییر مسیر داده و این امر علاوه بر منطقه، کل اقتصاد جهان و نیز ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اردوغان با طرح این سوال که 'چرا باید اجازه بروز بحران های جدید را بدهیم؟' اظهار داشت: در چنین وضعیتی، اگر آمریکا با خروج از برجام منافعی هم کسب کند، موجب نارضایتی و متضرر شدن کشورهای زیادی خواهد شد.

رییس جمهوری ترکیه روز گذشته نیز در مصاحبه با برنامه هارد.تاک شبکه بی.بی.سی بار دیگر تاکید کرد که خروج ترامپ از برجام موجب ایجاد مشکلات در روزهای آینده خواهد شد.

وی همچنین در مصاحبه با این رسانه، امضای برجام در دوره اوباما را گامی در جهت برقراری صلح دانست و افزود: خروج آمریکا از برجام، اقدامی مایوس کننده است.

وی تاکید کرد: ما خواهان برقراری صلح در منطقه هستیم و هر گامی خلاف این جهت را مخاطره آمیز می دانیم و به همین دلیل اقدام به خروج از برجام را تایید نمی کنیم.

وی خواستار استمرار قراردادهای امضا شده بین المللی شد و ادامه داد: با امضای برجام اقدامی شکل گرفت و بنابراین باید حفظ می شد.

اردوغان اضافه کرد: طرف های دیگر برجام تصمیم آمریکا را نمی پذیرند و این روند وارد مسیر مطلوبی نشده است و اگر گامی در جهت برقراری صلح برداشته نشود، آینده خاورمیانه دچار خطر خواهد شد.

وی با بیان این که 'آمریکا، فرانسه و برخی کشورها با سلاح هسته ای جهان را تهدید می کنند' افزود: آنها خود تسلیحات هسته ای دارند اما دسترسی دیگر کشورها به این تسلیحات را تهدید می دانند در حالی که این نوع نگرش، اصلی ترین تهدید برای صلح جهانی است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز جمعه گذشته در مراسم تقدیم گواهی افتخار خدمت به استادان دانشگاه توپ آنکارا اظهار کرد: جهان از سال 2008 در یک بحران عمیق به سر می برد و زمانی که به طور کامل در آستانه خروج از آن قرار گرفته بود، تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافقنامه هسته ای با ایران(برجام) باعث ایجاد یک ابهام و بلاتکلیفی جدید شد.

بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه ای تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام را گامی ناامیدکننده خواند.

در این بیانیه همچنین آمده بود که ترکیه همواره اعلام کرده که مذاکره و روش دیپلماتیک تنها راه حل برنامه هسته ای ایران می باشد و در گذشته نیز در این راستا تلاش کرده است.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه همچنین تصویب برجام در سال 2015 را گامی مهم در راستای ممانعت از گسترش سلاح هسته ای عنوان و اعلام کرد: برجام نشان داد که حتی دشوارترین مسائل نیز از طریق مذاکره قابل حل است.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه با اشاره به تاکید به پایبندی ایران بر توافقنامه برجام بر اساس گزارش های دوره ای آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیگیری روند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عنوان اضافه کرد: 'در این شرایط، خروج آمریکا از این توافقنامه را به عنوان گامی ناامید کننده ارزیابی می کنیم و همواره بر این باور هستیم که هر گونه اختلاف نظر و شبهه با ساز و کار متناسب و از طریق راه های دیپلماتیک قابل بررسی است و برای اختلافات موجود در توافقنامه باید از ساز و کار کمیسیون مشترک که در برجام آمده است، استفاده شود و برجام باید حفظ شده و باید اجرای آن تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و به صورت شفاف، بی وقفه و بدون نقص تداوم یابد.'

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز چهارشنبه هفته گذشته در نشست خبری مشترک پس از دیدار با لیناس لینکویسیوس وزیر خارجه لیتوانی در آنکارا، تصمیم آمریکا برای از توافق هسته ای با ایران را یک گام ناامید کننده خواند.

وی با بیان این که برجام ایران و آمریکا امضا نشده، بلکه اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر نیز طرف این توافق هستند، تاکید کرد: دولت ها بایستی بر تفاهم نامه هایی که امضا کرده اند، پایبند باشند و نمی توان توافق نامه زمان دولت قبلی را رد کرد.

وی ادامه داد: در حالی که کشورهای دیگر پایبندی خود به توافقنامه هسته ای با ایران را اعلام کرده اند، تصمیم یکجانبه برای خروج از برجام توسط آمریکا اقدام درستی نیست.

چاووش‌اوغلو وضعیت به وجود آمده پس از خروج آمریکا از برجام را 'یک هرج و مرج' دانست.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا افزود: بی شک فسخ یک جانبه توافقی که در نتیجه مذاکرات طولانی حاصل شده است، از اعتبار آمریکا خواهد کاست.

وی همچنین تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از قرارداد هسته ای با ایران را تصمیمی یکجانبه و اقدامی نگران کننده دانست.

وی بیان کرد: این که آمریکا از این تصمیم منصرف خواهد شد یا خیر، به خود آنها بستگی دارد، ولی این تصمیم بازار کشورهای اروپایی و ترکیه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی همچنین در حساب کاربری توئیتر خود به طور جداگانه نوشت: 'خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تصمیمی است که سبب درگیری های جدید خواهد شد.'

بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه خروج آمریکا از برجام را اقدامی نادرست خواند و گفت: به زودی نتایج این تصمیم اشتباه را خواهیم دید.

بوزداغ روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع اعضای انجمن کارآفرینان مستقل ترکیه(موسیاد) در آنکارا، در واکنش به اقدام رییس جمهوری آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) افزود: اظهارات دیروز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مایوس کننده و اقدام او نادرست بود.

وی بیان کرد: آمریکا با اقدام نادرست، هدفی خوب را دنبال می کند ولی این رویکردی اشتباه است.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد آمریکا تصمیم گرفته تا برنامه جدید‌ی را در قبال ایران دنبال کند که مرحله اول آن با خروج از برجام عملی شد و در مرحله دوم نیز تحریم هایی علیه ایران اعمال خواهد شد.

عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه نیز با حمایت از ضرورت حفظ برجام گفت: متأسفانه تصمیم آمریکا برای خروج از برجام دارای رویکردی است که زمینه تحولات بسیار بدی را فراهم می کند.

وی روز چهارشنبه هفته گذشته طی انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، در رابطه با خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: هیچ گونه دلیلی مبنی بر نقض قرارداد هسته ای توسط ایران وجود ندارد.

وی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را به معنای موضع گیری متضاد این کشور با هم پیمانان خود دانست و اضافه کرد: در دوران فعلی به مذاکرات بیشتر نیاز است.

وی همچنین بیان کرد: در حالی که مسائل بسیار سنگین با کره شمالی از طریق دیپلماسی در حال حل شدن بوده و از لحاظ دیپلماسی امیدواری ایجاد کرده است، آسیب وارد کردن به قرارداد هسته ای که ایران به آن پایبند است، اشتباه بزرگی خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت ادامه قرارداد هسته ای با ایران اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های دوره ای خود پایبندی ایران به قرارداد هسته ای را تأیید کرده است و به همین علت تصمیم آمریکا برای خروج از برجام منجر به ایجاد یک وضعیت بهتر نخواهد شد.

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این باره گفت که با خروج از برجام و نقض یک قرارداد مهم چندجانبه، احتمال انزوای بین‌المللی آمریکا بسیار زیاد است.

زیبکچی روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان.ترک در رابطه با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از قرارداد هسته ای با ایران (برجام)، ایران را کشور دوست و برادر ترکیه عنوان کرد و افزود: ما در یک منطقه قرار داریم و بی شک ایران قدرتمند اهرمی برای قدرتمند شدن ترکیه است.

وی با حضور در میز سردبیری خبرگزاری آناتولی در آنکارا، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را فرصتی برای ترکیه دانست و گفت: بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل مراودات اقتصادی خود با ایران را ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند و معتقدیم که اگر ترکیه رشد کند، ایران نیز رشد خواهد کرد و در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد یافت.

وی با بیان این که وضعیت فعلی متفاوت از گذشته است چرا که در مورد برجام پذیرش بین المللی وجود دارد، اضافه کرد: این توافق باید از طریق گفت و گوی متقابل به رسمیت شناخته شود.

وی تاکید کرد: یک طرف این توافق به صورت یکجانبه اعلام می کند که 'من از توافق خارج شدم' در حالی که خروج از برجام تنها نقض توافق تلقی نمی شود بلکه چیزی است که یکی می خواهد نظرش را به دیگری دیکته کند.

وزیر اقتصاد ترکیه اضافه کرد: در این مرحله، جای نگرانی جدی وجود ندارد چرا که ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا درباره خروج از برجام هم نظر و مخالف هستند.

تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه نیز در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران گفت که آمریکا با خروج از برجام، به کشوری غیرقابل اعتماد تبدیل شد.

کاراملا اغلو پنجشنبه گذشته در جمع مدیران نمایندگی های روزنامه و شبکه های تلویزیونی در آنکارا اظهار کرد: قبول نداشتن توافقنامه بین المللی هسته ای با ایران از سوی آمریکا و خروج از آن را به مفهوم آن است که پس از این دیگر در هیچ موضوعی نمی توان به واشنگتن اعتماد کرد.

وی بیان کرد: دلایل دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اجرای هر تصمیمی نامشخص است و مردم این کشور نیز از اظهارات وی در ارتباط با سیاست های جدید خسته شده اند.

وی بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه بین المللی هسته ای برجام به بی اعتبار شدن این کشور منجر می شود و دیگر نمی توان با آنها توافقنامه ای امضاء کرد چرا که امروز آنچه را که خوب می دانند، فردا بد معرفی می کنند و یا امروز با شما توافق می کنند و فردا آن را غیر قابل قبول شناخته و از توافق خارج می شوند.

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه نیز با انتقاد از بدعهدی آمریکا گفت: اقدام آمریکا در خروج از برجام به مفهوم تهدید جنگی علیه کشورهای غرب آسیا است و دولت آنکارا وظیفه دارد تا در راستای حفظ و احترام به یکپارچگی خاک خود و کشورهای منطقه با این فتنه مقابله کند.

دوغو پرینچک در گفت و گو با شبکه اولوسال به ارزیابی خروج آمریکا از برجام پرداخت و ضمن محکوم کردن آن اظهار کرد: سران احزاب سیاسی کشور باید واکنش منفی خود به اقدام ترامپ مبنی بر خروج از برجام را نشان دهند و من از همه نامزدهای ریاست جمهوری می خواهم در جمع حامیان خود قول عدم همراهی با تحریم های آمریکا علیه ایران را بدهند و این اقدام کاخ سفید را محکوم کنند. 

وی ضمن تهدید جنگی خواندن خروج ترامپ از برجام افزود: ترکیه نقش تعیین کننده ای در نقشه جنگی آمریکا خواهد داشت چرا که مقاومت آنکارا در مقابل واشنگتن باعث می شود کاخ سفید از شروع جنگ در منطقه منصرف شود، به همین دلیل همه مردم و مسوولان ترکیه را به همبستگی و حمایت از ایران و عدم همراهی با تحریم های آمریکایی دعوت می کنم.

رهبر حزب وطن ترکیه اضافه کرد: خروج ترامپ از برجام فقط تهدیدی علیه ایران نیست بلکه در ادامه ترکیه را نیز هدف قرار خواهد داد چون که همکاری نزدیک ترکیه، روسیه و ایران در غرب آسیا به مانع بزرگی در مسیر توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و طرح 'اسراییل بزرگ' در منطقه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

دونالد ترامپ سه شنبه هفته گذشته در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.