به گزارش پارس نیوز، 

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قرار است در ماه جاری به طور جداگانه به واشنگتن سفر کنند و با ترامپ در آستانه ضرب الاجل اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت ماه) در مورد توافق هسته ای، دیدار و گفت و گو کنند. 

ترامپ وعده داده است که تا 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه) از توافق خارج می شود، مگر اینکه مذاکره کنندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در زمینه اصلاح آنچه وی کاستی های جدی توافق می داند، به نتیجه ای دست یابند.

به گفته مقام های آمریکایی و مشاوران خارج از دولت ترامپ که از وضعیت مذاکرات مطلع هستند، مذاکره کنندگان هفته گذشته برای چهارمین بار دیدار کردند و به پیشرفت هایی رسیدند اما نتوانستند در همه زمینه ها توافق کنند. 

مقام های مزبور افزودند که این مساله، سرنوشت توافق هسته ای را برعهده مکرون و مرکل می گذارد، به طوری که مکرون قرار است 24 آوریل (4 اردیبهشت ماه) به واشنگتن سفر کند و مرکل 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) سفری کاری به پایتخت آمریکا دارد. 

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشنهادی دولت ترامپ روز پنجشنبه به نمایندگان سنای آمریکا گفت: می دانم که این دو مقام به هنگام سفر به آمریکا در روزهای آتی، امیدها و نگرانی های خود را مطرح می کنند.

به گفته مقام های یاد شده، جلسه شهادت پمپئو در سنا یک روز پس از دیدار مذاکره کنندگان در وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد. نشست مذاکره کنندگان برای بازبینی چهار موضوعی انجام شد که ترامپ می گوید باید برای موافقت اش با تمدید تعلیق تحریم های ایران به آن پرداخته شود. این چهار موضوع عبارتند از آزمایش موشک بالستیک ایران و رفتارهای منطقه ای این کشور که در توافق هسته ای گنجانده نشده است؛ همچنین بازرسی از سایت های هسته ای مشکوک و بند غروب برجام که به تدریج به ایران امکان می دهد فعالیت هسته ای پیشرفته خود را پس از چند سال دوباره از سرگیرد. 

دو مقام ارشد آمریکایی گفتند که طرف های مذاکره کننده در زمینه مساله موشکی و بازرسی ها، در آستانه دستیابی به توافق هستند اما هنوز در مورد بند غروب برجام موافقتی حاصل نشده است. 

مقام های مزبور یادآور شدند که فعالیت های منطقه ای ایران در نشستی جداگانه که بدون نتیجه قطعی به پایان رسید، مورد بررسی قرار گرفت. 

دو مقام آمریکایی و دو مشاور یاد شده اعلام کردند که به اختلاف های در مورد مساله موشک ها و بازرسی ها پایان داده می شود، اما سخنی در مورد نوع توافق حاصل شده یا پیش بینی در خصوص احتمال پذیرفتنی بودن این مساله از سوی ترامپ، به زبان نیاوردند، حال بماند که این موضوع از سوی جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید ترامپ و پمپئو واجد شرایط پذیرفتن است یا نه.

بولتون و پمپئو از جنگ طلبان ضد ایران هستند و در بیزاری رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای سهیم هستند.

بر اساس این گزارش، نظر بولتون و پمپئو در مورد ایران در زمان مباحثه مقام های ارشد آمریکایی در مورد تصمیم ترامپ برای حمله هوایی به سوریه در روز جمعه، قابل شنیدن بود. 

مقام های آمریکایی روز شنبه به خبرنگاران گفتند که حملات هوایی به سوریه علاوه بر مجازات دمشق به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی، حاوی پیامی برای ایران در مورد نقش اش در این کشور بود. 

در همین حال، مقام های آمریکایی و مشاوران مزبور افزودند که موضوع مورد بحث اصلی در مورد توافق هسته ای، بند غروب برجام است.

آسوشیتدپرس نوشت: یک مقام آمریکایی و یک مشاور گفتند که دستیابی به مصالحه ای مدنظر است که به موجب آن تحریم های ضد ایرانی دوباره به اجرا درمی آید، در صورتی که تهران برای رساندن زمان لازم برای تولید سلاح هسته ای به کمتر از یک سال، به اندازه کافی تلاش کند. 

این دو افزودند که مقام های اروپایی مایل به اعمال دوباره تحریم ها به خاطر فعالیتی مجاز برشمرده نیستند، اما در اصل موافقند که کاهش زمان گریز هسته ای ایران به کمتر از یک سال باید دلیلی برای در نظر گرفتن تحریم های جدید باشد. 

بر اساس این گزارش ، با توجه به اختلاف های باقیمانده، مقام های امنیت ملی آمریکا در حال برنامه ریزی در مورد این سناریوها هستند که چطور خروج از توافق هسته ای را به عنوان گامی درست برای امنیت ملی ایالات متحده تلقی کنند، چطور تحریم های ضد ایرانی آمریکا را که به موجب توافق هسته ای لغو شده بود، دوباره به اجرا گذارند و چطور با عواقب اقدام تهران و اروپا از تصمیم خروج از توافق برخورد کنند.