به گزارش پارس نیوز، 

بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت که دولت سوریه ماموریت ورود بازرسان سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی برای ورود به هر نقطه در شهر دوما در غوطه شرقی را تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی به دولت سوریه اعلام کرد که تیم خود را به سوریه می‌فرستند که اعضای این تیم در دو مرحله طی امروز و فردا وارد سوریه خواهند شد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار داشت: هرگونه تاخیر یا ایجاد اختلال در این سفر، نتیجه فشارهای سیاسی بر سازمان منع تسلیحات شیمیایی توسط آمریکا، فرانسه، انگلیس و همپیمانان آن‌ها برای جلوگیری از این سفر خواهد بود.

جعفری در خصوص برنامه تیم بازرسان سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: اینکه آن‌ها چه زمانی کار خود را آغاز کنند به خودشان بستگی دارد و ما کاملا آماده‌ایم که آن‌ها را برای ورود به هر جایی که می‌خواهند همراهی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ااستفاده کرده‌اند، گفت: ما صدها بار گفتیم که تروریست‌ها این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها از مدت‌ها قبل مواد شیمیایی در اختیار دارند و ارسال این مواد به آن‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه، عربستان، آمریکا، و فرانسه تسهیل شد.

جعفری تاکید کرد که سیاست‌های انگلیس بخشی از مشکل است نه بخشی از راه حل و انگلیس از دیرباز از طریق راه اندازی جنگ‌ها به ماجراجویی پرداخته است. انگلیس به دنبال تشدید تنش و پیچیده کردن اوضاع بین المللی است و علیه صلح و  ثبات در جهان اقدام می‌کند.

سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که ماموریت خود در دومای سوریه را از شنبه آینده آغاز خواهد کرد.

شنبه شب گذشته تروریست‌های مستقر در شهر «دوما» ناگهان اعلام کردند که یکی از محلات این شهر مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلستان پیش از هرگونه تحقیق درباره این حادثه دولت سوریه را به دست داشتن در این حمله متهم و تهدید کرده‌اند که ممکن است به زودی علیه دمشق دست به اقدام نظامی بزنند.

دولت سوریه بارها اعلام کرده که سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و آماده همکاری با سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی برای انجام هرگونه تحقیق شفاف در این زمینه است.