گروه تحلیلی خبری "پارس"_ غوطه شرقی دمشق، یک منطقه استراتژیک در حومه پایتخت سوریه با سکونت ۴۰۰ هزار نفر است که از آنجایی که غوطه شرقی در امتداد مرکز پایتخت سوریه واقع شده از اهمیت خاصی برخوردار است.

این منطقه همچنین در مجاورت فرودگاه بین المللی دمشق قرار گرفته است. بنابراین طبیعی است که گروه‌های تروریستی  تمام عزم خود را برای تسلط بر این منطقه راهبردی عزم کرده و با قربانی کردن غیرنظامیان در اندیشه تحقق اهداف شوم خود باشند.

این در شرایطی است که ارتش سوریه حدود دو سومِ مساحت غوطه شرقی دمشق را در اختیار دارد و یک سومِ مناطق تحت تصرف تکفیریها نیز هم اکنون در محاصره نیروهای سوری است.

سران کشورهای غربی و عربی که کارنامه سیاهی در زمینه مسائل حقوق بشری دارند، در روزهای گذشته یکی پس از دیگری نگرانی خود از وضعیت انسانی در غوطه شرقی را ابراز داشته‌اند!

ارتش سوریه قصد دارد با نابودی تروریست های تکفیری در غوطه شرقی برای همیشه به سایه تهدید بر سَر دمشق، پایتخت این کشور پایان دهد؛ این همان مسئله ای است که تکفیریها و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها را به شدت نگران ساخته و فریادشان را به آسمان بُرده است.

تسلط ارتش سوریه و نیروهای مقاومتِ همپیمان آن بر غوطه شرقی دمشق می‌تواند به تمامی امیدهای محور غربی_عربی برای به زیر کشیدن دولت قانونی سوریه پایان بخشد، از این رو فریاد سران محور غربی_عربی از عملیات بزرگ ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق به آسمان رفته است.سران کشورهای غربی و عربی که کارنامه سیاهی در زمینه مسائل حقوق بشری دارند، در روزهای گذشته یکی پس از دیگری نگرانی خود از وضعیت انسانی در غوطه شرقی را ابراز داشته اند!

به عنوان مثال، وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه ای از آنچه ادامه حملات نظام سوریه به غوطه شرقی دمشق خواند ابراز نگرانی کرد. در واقع نگرانی ریاض از تروریستها مورد حمایت خود در غوطه شرقی است.وزارت خارجه عربستان هم مدعی شد: «نظام سوریه باید خشونت را متوقف کند و زمینه را برای ورود کمک های انسانی فراهم کند و روند حل سیاسی بحران سوریه با شکل جدی مورد توجه قرار گیرد».

نگرانی سران غربی و عربی در حالی مطرح شده است که هفته گذشته بود که با رسیدن نیروهای ویژه ارتش سوریه به غوطه شرقی دمشق، مرحله نخست عملیات با حملات خمپاره‌ای و موشکی علیه مواضع گروه های تروریستی آغاز شد  و آتش یگان توپخانه و موشکی تحرکات تروریست‌ها را  در برخی محورها فلج کرد.

براساس اعلام منابع میدانی، نیروهای یگان توپخانه و موشکی ارتش سوریه بیش از ۱۰۰ مرتبه، مواضع تروریست ها را در مناطق «حرستا، عربین، بیت سوا، مسرابا، النشابیه و ...» هدف قرار دادند.

در جریان پاکسازی این مجتمع های مسکونی در شهرک حرستا، شماری از تروریست های «جبهه النصره، فیلق الرحمن و ...» به هلاکت رسیدند و تعداد دیگر هم زخمی شدند.

ادعای کشتار غیرنظامیان توسط مسکو و تهران درحالی مطرح می‌شود که عناصر تکفیری به دلیل ناتوانی از مقابله با نیروهای سوری، غیرنظامیان را می‌کُشند تا بلکه به چهره مسکو و تهران در نزد افکار عمومی خدشه وارد سازند.

هرچند در سال های گذشته، سناریوهای دروغین حامیان گروه های تروریستی مبنی بر حملات شیمیایی یکی از اصلی ترین عوامل تاخیر شروع عملیات پاکسازی غوطه شرقی بود و از سویی اولویت میدانی سایر جبهه های نبرد باعث شد تا  تروریست های محاصره شده در غوطه شرقی به حیات موقت خود در این منطقه ادامه دهند.

درخواست سازمان‌های بین‌الملی برای آتش بس مجدد در غوطه شرقی دمشق در حالی صورت گرفته است که مسکو و دمشق اعلام کرده‌اند، حمله‌شان به غوطه شرقی، برای شکست معارضانی که به سمت پایتخت سوریه خمپاره شلیک می‌کنند، ضروری است.

هرچند هدف سران کشورهای غربی ـ عربی مقصر نشان دادن تهران و مسکو در اقدامات ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی است اما ادعای کشتار غیرنظامیان توسط مسکو و تهران درحالی مطرح می‌شود که عناصر تکفیری به دلیل ناتوانی از مقابله با نیروهای سوری، غیرنظامیان را می کُشند تا بلکه به چهره مسکو و تهران در نزد افکار عمومی خدشه وارد سازند.

این سیاستی است که پیشتر نیز در جبهه های مختلف نبرد در سوریه توسط محور غربی_عربی اتخاذ شده بود. ادعای کشتار غیرنظامیان توسط مسکو و تهران در غوطه شرقی درحالی مطرح می‌شود که هم اکنون هزاران عنصر تکفیری در این منطقه حضور دارند؛ عناصری که به دلیل عجز و ناتوانی در مقابله با نیروهای دولتی سوریه، غیرنظامیان را آماج حملات خود قرار داده و آنها را به خاک و خون می کشند تا بلکه به چهره مسکو و تهران در نزد افکار عمومی خدشه وارد سازند.