به گزارش پارس نیوز، 

 «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد که اخیرا به هیأتی مصری که به فلسطین آمده بودند، دیدار کرده و نظر خود درباره آشتی با حماس را اعلام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، عباس گفت: با برادران مصری درباره آشتی صحبت کردیم و به وضوح به آنها گفتیم اگر همه چیز را تحویل می‌گیریم به این معنی که دولت ما تمام پرونده‌های مربوط به اداره نوار غزه از الف تا یاء شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، امنیت و سلاح و غیره را تحویل بگیرد ، در این زمان به مسئولیت خود به صورت کامل عمل خواهیم کرد در غیر این صورت ما مسئول آنچه در غزه رخ می‌هد، نیستیم.

وی ادامه داد: منتظر پاسخ برادران مصری خود هستیم و زمامی که (به فلسطین) بیایند در راستای منافع وطن و ملت صحبت می‌کنیم؛ از تلاش‌های قاهره برای تحقق آشتی فلسطینی از سال 2007 تا کنون تشکر می‌کنیم.

واکنش حماس

«فوزی برهوم» از اعضای ارشد حماس در واکنش به این اظهارات عباس گفت: غزه متعلق به خودش نیست بلکه غزه ، قضیه ملت، وجدان امت اسلام و قصه زندگی است؛ هر کسی از غزه شانه‌خالی کند، وجدانش مرده و انسانیتش از دست رفته است.

برهوم افزود، برای افتخار اهالی غزه همین بس که آرمان فلسطین اشغال شده را نجات دهند، تاریخ ثبت خواهد کرد و ملت فراموش نخواهد کرد.

فتح و حماس در مهرماه سال گذشته پس از میانجی‌گری‌های مصر، توافق آشتی را در قاهره امضا کردند و قرار شد بر اساس آن اداره امور غزه به دولت توافق ملی واگذار شود اگرچه حماس گا‌م‌های اعتمادساز اولیه در این راستا را برداشت اما تشکیلات خودگردان به مسئولیت‌های وعده داده شده در قبال نوار غزه چندان عمل نکرد؛ به همین دلیل توافق مذکور تا کنون وارد فاز اجرایی کامل نشده است.

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس