به گزارش پارس نیوز، 

در بیانیه موگرینی آمده است: روز گذشته (جمعه) دستکم 16 فلسطین از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل در جریان درگیری ها و تظاهرات در داخل غزه در نزدیکی مرز با رژیم صهیونیستی کشته شدند. در تظاهرات دهها هزار نفری در غزه نزدیک حصار مرزی همچنین صدها نفر مجروح شدند.
در این بیانیه تاکید شده است: آزادی بیان و اجتماعات حقوقی اساسی هستند که باید محترم شمرده شوند . بازگشت فوری به آرامش ضروری است. همه طرف های ذینفع باید خویشتنداری نشان دهند و از تنش افزایی بیشتر خودداری کنند.
موگرینی در ادامه این بیانیه می گوید: اتحادیه اروپا درخواست خود برای پایان دادن به محاصره غزه و گشایش کامل گذرگاه های مرزی در عین پرداختن به نگرانی های امنیتی رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار می دهد. اتحادیه اروپا همچنین از طرف های فلسطینی می خواهد که تلاش های خود را افزایش دهند تا حکومت خودگردان فلسطینی بتواند کنترل کامل خود را بر غزه اعمال کند.
در پایان بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: رویدادهای روز جمعه تاکیدی بر این مساله است که نبود فرآیند (مذاکرات صلح) راهکار محسوب نمیشود. راه حل سیاسی برای غزه و از سر گیری فوری مذاکرات صلح در جهت راه حل تاسیس دو کشور تنها راهی است که فلسطینی ها و اسرائیلی ها در صلح و امنیت در کنار هم زندگی کنند.
فلسطینیان روز جمعه با تجمع در مناطق مختلف غزه، راهپیمایی موسوم به راهپیمایی «بازگشت بزرگ» را همزمان با سالگرد «روز زمین» برگزار کردند که مورد سرکوب نیروهای صهیونیستی قرار گرفتند و دستکم 16 فلسطینی شهید و صدها تن مجروح شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی، نظامیان، تانک ها و تک تیراندازان خود را روی خاکریزها مستقر کردند و هر از گاهی به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی نزدیک منطقه الشجاعیه در شرق غزه شلیک کردند. وزارت بهداشت فلسطین شمار زخمی ها و آسیب دیدگان حملات رژیم صهیونیستی به راهپیمایان را تا بامداد شنبه، یک هزار و 416 نفر اعلام کرد.
شبد**اروپام**1078**1379