به گزارش پارس نیوز، 

«چاگای زوریل» مدیر وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی  در نشست سالیانه بنیاد آمریکایی «ژرمن مارشال» در شهر بروکسل مدعی شد که  تل‌آویو باید  نسبت به «تلاش ایران برای حضور طولانی مدت در سوریه اقدام کند.

وی در نشست سالیانه ژرمن مارشال گفت: «هم اکنون، هدف نخست ما جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه است. اگر آمریکا در سوریه حضور دارد که البته هم دارد و اگر در فرآیند‌های سیاسی آینده این کشور مشارکت می‌کند، پس می‌تواند در آنجا نفوذ هم داشته باشد.»

زوریل  با اشاره به ائتلاف نظامی ایران و حزب الله در سروریه تصریح کرد: «به وضوح اعلام کرده‌ایم وضعیتی را که در آن ایرانی‌ها مانند جبهه‌ای که با حزب‌الله در لبنان ایجاد کردند، برای خود و شبه‌نظامیان شیعه پایگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی بسازند، نمی‌پذیریم چرا که این مسئله خط قرمز ماست.

مدیر وزارت اطلاعات رژیم اسرائیل حضور روسیه در سوریه را ضامن منافع پوتین دانست و مدعی شد: «روس‌ها که موفقیت‌های بسیار مهمی را در سوریه دارند، مایل نیستند به دستاورد‌های خود لطمه بزنند. روس‌ها می‌دانند که اگر حضور نیابتی ایران در سوریه منبع اختلاف، تنش و نقطه بالقوه ناآرامی است، آن‌ها (روس‌ها) هم قادرند یک بازیگر سازنده باشند و نقش محدود کننده و مهار کننده را مقابل ایران و حزب الله ایفا کنند.»

وی این مقام موساد افزود: «روسیه  به دلیل موضع منفعل ابتدایی آمریکا در سوریه از تسلط بیشتری برخوردار است و حال فرصتی را پیدا کرد.حالا هم آمریکا متحد راهبردی ما است و روسیه نیز حقیقتی اجتناب‌ناپذیر است.»

وی با ذکر خطر‌های ناشی از بحران سوریه گفت: سوریه «نمونه کوچک‌شده روابط جهانی و منطقه‌ای است؛ روسیه، آمریکا، ترکیه، ایران، اعراب و غیرعرب‌ها، شیعیان و سنی‌ها، داعش، القاعده و وابسته‌های آن‌ها. پیامد‌های ناشی از سوریه هم اکنون موجب رواج پدیده تروریسم و موج آوارگان شده و درحال از بین بردن ساختار اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه و اروپا است.»

مقام صهیونیستی در پایان نسبت به ادامه حضور آمریکا در سوریه ابراز امیدواری کرد و گفت: «امیدوارم که آن‌ها همچنان [در سوریه]حضور داشته باشند و همچنان از دغدغه‌های ما حراست کنند. مقابله با ایران که بزرگترین مسئله در منطقه است، باید ابتدا در سوریه انجام شود. شما می‌توانید با حداقل‌ها، کار‌های زیادی را انجام دهید. با بودن در آنجا (سوریه) و نشستن در میز مذاکرات، آینده این کشور را شکل می‌دهید.»

گفتنی است؛  پیش از این دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اوهایو از توقف فعالیت های آمریکا در سوریه خبر داده بود.