گروه تحلیلی خبری " پارس" _ فاطمه سعیدی: امروز کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که آوازه نام و قدرت سردار سلیمانی به گوشش نرسیده باشه. سرداری نامی و شجاع، که نامش نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، از جمله افرادی است که کارنامه درخشانی در طول جنگ هشت ساله از خود به جای گذاشت و بعد از آن نیز در بعد منطقه‌ای و در دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب به جهاد خود ادامه داد.

مهمترین جهاد وی را می‌توان حضور مقتدرانه ایشان در نبرد با داعش دانست. ایشان حضور خود در این عرصه را علاوه بر مبارزه با داعش، امنیت ایران دانسته و بر این باور بودند که " یک وقت، هدف، جای دیگری است، انسان می‌گوید این خطر به ما چه! اما هدف داعش، ایران بود!"

سردار سلیمانی با درک صحیح خود از خطر بالقوه داعش، بارها در عراق و سوریه به جنگ با داعش رفتند و نقش مهمی در بازپس‌گیری شهرهای اشغال شده از داعش داشتند. چنانچه بارها تصاویری از فرماندهی و حضور ایشان در آزادسازی شهرهای مختلف عراق و سوریه و یا عملیات پاکسازی بخش‌های مختلف عراق و سوریه از داعش،  منتشر شد.

نقش ایشان در آزادسازی موصل به حدی تأثیرگذار بود که " در نظرسنجی توئیتری علی هاشم مدیر شبکه المیادین درباره برنده اصلی آزادسازی موصل، بیشتر کاربران به سردار قاسم سلیمانی رای دادند." علاوه بر این، ایشان بنابر اعتقادات دینی خود، همواره در بسیاری از جنگ‌هایی که علیه مسلمان در لبنان، فلسطین و افغانستان به راه افتاده بود، با هدف دفاع از مسلمان، نقش مهمی را ایفا نمودند.

با این حال تأثیر مهم ایشان در حوادث منطقه و تغییر معادلات به ضرر قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا باعث شد تا نامه‌هایی از سوی مسئولان این کشورها به سردار سلیمانی نوشته شود. شرح مضمون تک تک این نامه‌ها کاری است بس دشوار، اما مضمون مشترک بسیاری از آن نامه‌ها تهیدید و گاه التماس برای ضربه نزدن به منافع آمریکا در عراق یا سوریه بوده است.

نامه‌هایی که گاه بدون اعتنای سردار سلیمانی حتی باز نمی‌شدند. پومپئو، رئیس سازمان سیا که زمانی نگارنده یکی از نامه‌ها به سردار بود، در یکی از اعترافات خود مبنی بر ارسال نامه به سردار سلیمانی گفته بود: "برای منافع امریکا به ژنرال سلیمانی نامه نوشتم، اما او حتی آن را باز نکرد." اتفاقی که بعدها رسانه‌های آمریکایی آن را مایه رسوایی خود خواندند. با این حال عدم همکاری سردار سلیمانی با آمریکا، آنها را به فکر تحریم و یا ترور سردار انداخت.

اتفاقی که بارها در قالب تحریم‌های مختلف، مسدود کردن صفحات ایشان در شبکه‌های اجتماعی و یا نقشه‌های متعدد همچون تعیین جایزه جهت ترور وی همراه بود که در نهایت بسیاری از آنها ناکام ماندند. با این حال علیرغم تمام تلاش‌ها برای تضعیف چهره سردار سلیمانی، بسیاری از آنان به معرفی شخصیت واقعی ایشان اعتراف نیز نموده‌اند.

چنانچه روزنامه فرانسوی لوموند با انتشار مقاله‌ای درباره سردار قاسم سلیمانی، وی را قوی‌ترین مرد خاورمیانه توصیف کرد. نشریه تایم نیز در معرفی سالانه صد چهره برتر و تأثیرگذار دنیا، بارها از سردار سلیمانی به عنوان یکی از چهره‌های مهم و تأثیرگذار نام برد.

گذشته از اینها، رهبر انقلاب نیز در تقدیر از فعالیت‌های ایشان، از وی به عنوان شهید زنده نام بردند و فرمودند: " “خدای متعال می‌خواست اینها زنده بمانند و برکاتشان برای کشورشان و دنیای اسلام ادامه یابد." نام‌ها و القابی که تنها بخش کوچکی از عملکرد تحسین‌آمیز ایشان را روشن می‌کند و شرح کارنامه دلاورانه ایشان را به زمان و نوشته‌ای بس طولانی‌تر مؤکول می‌نماید، جرا که تشریح تک‌تک اقدامات و دلاوری‌های ایشان، از سطور چند نوشته خارج است.