به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، روزنامه هاآرتص اسرائیل با انتشار یک گزارش مفصل مربوط به آخرین تحولات جنوب سوریه، تاکید کرد دست کم هفت گروه مسلح در جولان از اسرائیل کمک تسلیحاتی و مالی دریافت می کنند.

نکته جالب اینکه این گزارش را "الیرابت چورکف" تحلیلگر و کارشناس این روزنامه تهیه کرده است که از نزدیک تحولات سویه را رصد می کند و با بسیاری از فعالان گروه های مسلح در جولان مصاحبه می کند.

گستردگی دخالت سوریه در جنوب سوریه

وی یادآور شد، در چند ماه اخیر شاهد تغییر دخالت اسرائیل در روند رخدادهای جاری در جنوب سوریه بوده است که دلیل آن سلسله موفقیت های ارتش سوریه و نیز حضور ایران در این کشور است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نسبت به آن هشدار داده است.

وی با ا شاره به رصد گزارش های مطبوعاتی خارجی، گفت: اسرائیل در چند ماه اخیر تاسیسات نظامی سوریه و مواضع مرتبط با ایران و نیز محموله های سلاح حزب الله در خاک سوریه را هدف قرار داد و به گفته دهها تن از اعضای گروههای مسلح میزان کمک اسرائیل به این گروهها تغییر زیادی پیدا کرده است.

تلاش اسرائیل برای پرکردن جای خالی آمریکا و پشتیبانی از گروههای مسلح

چورکف در ادامه گزارش خود آورده است، این تغییرات در حالی رخ داده است که واشنگتن به میزان زیادی حضور خود را در جنوب سوریه کاهش داده است و در ماه ژانویه گذشته اتاق عملیات ویژه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اردن تعطیل شد، حال آنکه ماموریت آن هماهنگی با گروههای مسلح در جنوب سوریه بود، از همین رو پس از تعطیلی آن دهها هزار نفر از شورشیان که به طور مداوم تحت حمایت اقتصادی آمریکا قرار داشتند این حمایت را از دست دادند.

اعتراف اسرائیل به ارائه کمک به گروههای مسلح سوری

این کارشناس اسرائیلی افزود: همزمان با تعطیلی اتاق عملیات ویژه آمریکا، اسرائیل کمک های خود را به روستاهای تحت کنترل گروههای مسلح افزایش داد و در تابستان گذشته برای اولین بار اعتراف کرد که به اهالی روستاهای جولان کمک های غیر نظامی ارائه می کند اما در عین حال از تایید اخبار مربوط به کمک های نظامی به این گروهها خودداری کرد.

دلیل کمک اسرائیل به گروههای مسلح سوریه چیست؟

چورکوف تاکید کرد، هدف اسرائیل از کمک به گروههای مسلح در جنوب سوریه جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری به سمت بلندی های جولان و روستاهای تحت کنترل گروه‌های مسلح است، با این حال شاهد اختلاف انتظارات و پیش بینی ها بین اسرائیل و گروه‌های مسلح هستیم.

وی در توضیح این مطلب افزود، افراد مسلح منتظر حمایت نامحدود اسرائیل هستند و برخی از آنان امیدوارند برای سرنگونی نظام حاکم سوریه از حمایت اسرائیل برخوردار باشند، اما برنامه اسرائیل محدودتر از انتظارات آنان و مبتنی بر تلاش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای سوریه است.

این کارشناس اسرائیلی همچنین گفت، گروه‌های مسلح نسبتا میانه رو که اسرائیل آنان را گروههای بومی می نامد، بخش زیادی از مرزهای سوریه با "فلسطین اشغالی" را تحت کنترل دارند و فقط دو منطقه شامل بخش های تحت کنترل سوریه در شمال و مناطق تحت کنترل گروه موسوم به خالد بن ولید در بلندی های جنوبی جولان از تسلط این گروه‌ها خارج است.

تغییرات تمام عیار در روند تحولات بلندی های جولان

در همین ارتباط "عاموس هارئیل" کارشناس مسائل نظامی روزنامه هاآرتص به نقل از منابع بلندپایه امنیتی اسرائیل گفت، بلندی های جولان اخیرا شاهد تغییرات و اقعی بوده است؛ بشار اسد پیروز جنگ است و اکنون بر حملات گسترده علیه گروههای مسلح در ادلب واقع در شمال سوریه تا شرق دمشق متمرکز شده است و علاوه بر این به طور تدریجی حضور خود در جنوب سوریه ازجمله بلندی های جولان را تقویت می کند از همین رو ا سرائیل خود را از نظر نظامی برای رویارویی آینده آماده کرده است.