یک مقام نظامی ارشد آمریکایی می‌گوید با افزایش عملیات‌های  آمریکا، ناتو، چین و روسیه در دریای مدیترانه، این منطقه به یکی از فعال‌ترین مناطق جهان بدل شده است.

 دریاسالار «جیمز فوگو» فرمانده مقر نیروی دریایی آمریکا در اروپا روز سه‌شنبه با حضور در اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبری و بین‌الملل» و در اظهار نظری که در «وبگاه رسمی نیروی دریایی آمریکا» منتشر شده، گفت توسعه پایگاه دریایی روسیه در «طرطوس» در سوریه برای حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور و ایجاد اولین پایگاه دریایی چین در جیبوتی به عنوان بخشی از طرح جهانی پکن برای گسترش نفوذ بین‌المللی، به تشدید فعالیت‌های نظامی در این منطقه دامن زده است.


جیمز فوگو

وی با بیان اینکه استقرار 86 روزه کشتی جنگی «کوزنتسوف» روسیه نشان می‌دهد که «آن‌ها نیامده‌اند که این منطقه را ترک کنند.»، گفت کرملین حتی قایق‌های «کیلو کلاس» مجهز به موشک‌های کروز را برای حمایت از نیروهای روس و هم‌پیمانان دولت سوریه، به این منطقه اعزام کرده است.

فوگو اظهار داشت، مسکو عملیات خود را نه تنها در مدیترانه با شلیک موشک‌های کروز شدت بخشیده، بلکه با گشت‌زنی در بالتیک و شمال اقیانوس اطلس، توانایی خود در ایجاد منطقه‌ای برای جلوگیری از نفوذ دشمن را به رخ ناتو و دیگر اعضای غیرعضو این سازمان چون سوئد و فنلاند می‌کشد. به همین دلیل، متحدان و شرکایی اروپایی به طور فزاینده‌ای به تشکیل یک ساختار دفاع هوایی و موشکی یکپارچه علاقمند هستند.

فوگو با اشاره به حضور کشتی‌های مجهز به سامانه دفاع موشکی «ایجیس» در اسپانیا گفت: «ما به کشتی‌های بیشتر و حضور بیشتر نیاز داریم.»

این دریاسالار آمریکایی با اشاره رهگیری یک هواپیمای «ارویون پی- 3»  نیروی دریایی آمریکا توسط یک جنگنده «سوخو-27» روسیه که اواخر ژانویه بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای سیاه  رخ داد، گفت: «وظیفه ما تنش زدایی است. ماموریت ناتو دفع تهدید و دفاع است و به دنبال درگیری نیستیم، اما اگر مجبور به دفاع از خود بر اساس قوانین داخلی شویم، واقعا از آن‌ها استفاده می‌کنیم.»

فوگو با اشاره به ترکیه، از اعضای ناتو و گفت‌و‌گوهای این کشور با روسیه به ویژه پیرامون آینده سوریه، گفت: «ادامه گفت‌و‌گوها با آنکارا برای درک نگرانی‌ها و منافع امنیتی آن‌ها حیاتی است.»

وی در خاتمه افزود که برای ناتو باقی ماندن ترکیه در ائتلاف مهم است و مشکلی در روابط نظامی بین این دو کشور وجود ندارد.