ترامپ در حالی این ادعا را مطرح کرد که بخش زیادی یخ‌های سراسر جهان در نتیجه گرم شدن زمین در حال ذوب شدن است.

بسیاری، واژه توده‌های یخی را برای اشاره به یخ‌های مناطق قطبی یا لایه‌های حجیم یخ در گرینلند و سرزمین قطب جنوب به کار می‌برند. این واژه همچنین یک اصطلاح فنی برای توده‌های کوچکتری از یخ روی زمین است که به یخچال‌های طبیعی منتهی می‌شود.

به گفته «مایکل زمپ» مدیر سرویس جهانی پایش یخچال‌های طبیعی، توده‌های یخ و یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان در حال ذوب شدن به میزان بالایی هستند.

وی افزود: ادعای ترامپ مبنی بر اینکه توده‌های یخ و یخچال‌های طبیعی در حال رشد یافتن است، کاملا اشتباه است و شاید وی از سیاره دیگری سخن می‌گوید.

در همین حال، ذوب شدن یخ‌ها به بالا آمدن سطح آب دریا‌ها در سراسر جهان منجر می‌شود. «اندرو شفرد» استاد دانشگاه لیدز گفت: تصور می‌کنم ترامپ به رغم آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، واژگان خود را به دقت انتخاب کرده است.

وی افزود: ترامپ مراقب بوده که بگوید (توده‌های یخ) «رکورد می‌زند»، نه اینکه به طور ویژه از رکورد بالا یا پایین سخن گوید. وی همچنین به زمان مشخصی اشاره نکرده، از اینرو مشخص نیست وی از چه سال‌هایی حرف زده است.

برخی دانشمندان به طور اشتباه چند سال پیش گفتند که یخ‌های مناطق قطبی تا سال ۲۰۱۵ آب می‌شوند. این در حالی است که یخ‌های اطراف سرزمین قطب جنوب با وجود گرم شدن زمین، رکورد بالایی را در زمینه وسعت به ثبت رساند.

«جک کوهلر» از کارشناسان متخصص در مسائل قطبی گفت: دلایل مختلفی برای این افزایش، برخلاف گرم شدن زمین وجود دارد.

برخی تحقیقات نشان داده که تغییراتی در وزش باد‌ها ممکن است یخ‌های این منطقه را به خارج از ساحل سوق داده باشد.